Glazen Huis in 040
    Nieuwe cateraar zet puntjes op de i
    16 december 2010 - Eurest is volop bezig met de voorbereidingen voor de overname van alle cateringactiviteiten aan de TU/e. Voor medewerkers die overgaan naar de nieuwe huiscateraar hield Eurest zaterdag 11 december in Amsterdam een welkomstdag, waarop de deelnemers onder meer oefenden in het bereiden van producten van de nieuwe cateraar.

In totaal 56 cateringmedewerkers krijgen met de jaarwisseling met Eurest een nieuwe werkgever. Dit zijn bijna alle medewerkers van de huidige cateraars Albron en Sodexo, dat tot nu toe de catering in Kennispoort verzorgde. Volgens Monique Kuyck van Dienst Interne Zaken heeft een enkeling besloten om bijvoorbeeld eerder met pensioen te gaan en worden bij een aantal medewerkers nog “de puntjes op de i gezet” voor wat betreft de arbeidsvoorwaarden.

Rond de feestdagen wordt in diverse kantines hard gewerkt om de locaties klaar te maken voor de komst van de nieuwe cateraar. Het basisassortiment blijft hetzelfde, aangevuld met eigen producten van Eurest. De focus ligt daarbij op vers, vertelt Mike van Keulen, die als locatiemanager alle cateringactiviteiten op het universiteitsterrein gaat aansturen. Dit betekent onder meer dat de zogenoemde opzetvitrines uit de restaurants verdwijnen en dat producten op sommige locaties in het zicht van de klanten vers worden bereid. “Daarnaast wordt veel op schaafijs gepresenteerd; daarvoor moeten aansluitingen worden gerealiseerd en machines worden geplaatst.”

De meeste werkzaamheden vinden plaats in de week dat de TU/e gesloten is; een deel van de kantines (Vertigo, Hoofdgebouw, N-laag en Traverse) gaat in de week van 20 december echter al dicht. Alle kantines, de University Club en De Zwarte Doos moeten vanaf 3 januari in principe weer volledig in bedrijf zijn. Ook de catering tijdens de nieuwjaarsreceptie van de TU/e, op dezelfde eerste maandag van het nieuwe jaar, wordt verzorgd door Eurest.

Het contract met Eurest heeft een looptijd van zes jaar, met een mogelijkheid tot verlenging met nog eens twee jaar. “Een langere contracttermijn geeft een cateraar bijvoorbeeld de mogelijkheid om te investeren in materialen”, verklaart Kuyck. “Daarnaast vergt het veel werk, en dus tijd en geld, om een aanbesteding te houden, om de overdracht tussen cateraars te regelen en daarna de catering weer op orde te brengen en te houden.” (MvdV)

Eurest catering is preparing for the takeover of all catering activities at TU/e in the new year. During the final week of the year, there’ll be work in progress in several cafeterias. Those in Vertigo, Hoofdgebouw, N-laag and Traverse will already be shut in the week starting December 20.