Glazen Huis in 040
    Elektronische ratels in Nature Materials
    16 december 2010 - Onderzoekers van de faculteit Technische Natuurkunde en onderzoeksinstituut COBRA zijn erin geslaagd om elektronentransport op te wekken met een elektronische ratel. Dit opent een nieuwe weg naar draadloze aandrijving van micro-elektronische schakelingen.

Over het onderzoek, uitgevoerd onder leiding van dr.ir. Martijn Kemerink (Molecular Materials and Nano Systems, TN), verscheen afgelopen zondag een artikel op de site van Nature Materials, met promovendus ir. Erik Roeling als eerste auteur. Het artikel laat zien dat de in principe ongerichte elektrische krachten (veroorzaakt door een wisselspanning) een netto verplaatsing van elektronen in één richting kunnen opleveren. Dit komt neer op het opwekken van een gelijkstroom met een wisselspanning.

Het is voor het eerst dat bij kamertemperatuur bruikbare spanningen (voldoende om een logische schakeling aan te drijven, zoals de onderzoekers aantoonden) zijn opgewekt met een dergelijke periodieke, ongerichte kracht. Tot dusverre waren zeer lage temperaturen noodzakelijk en kwam men slechts tot een fractie van de vermogens die Roeling en Kemerink bereikten. De onderzoekers maakten gebruik van asymmetrisch in een transistor geplaatste elektroden, waardoor de elektronen onder invloed van de wisselspanning wel stapjes in de ene richting konden maken, maar niet in de andere - het principe van een palrad of ratel.

De vinding is volgens de onderzoekers een eerste stap op weg naar een nieuwe methode voor draadloze aandrijving van micro-elektronica met een lage energieconsumptie, zoals identificatietags, chipimplantaten en allerlei sensoren. (TJ)

Researchers of the Department of Applied Sciences and research institute COBRA succeeded in generating electron transport by using an electric rattle. It has paved the way for the wireless powering of micro-electronic circuits.