Glazen Huis in 040
    Vici’s voor wires, wireless en wiskunde
    16 december 2010 - Prof.dr. Mark Peletier, verbonden aan de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica en het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS), prof.dr.ir. Maurice Heemels van Werktuigbouwkunde en prof.dr. Erik Bakkers (Technische Natuurkunde) krijgen allen een Vici-subsidie van anderhalf miljoen euro van NWO. De officiële bekendmaking van alle Vici-winnaars is op 1 februari.

Het onderzoek van Bakkers, UHD aan de TU/e en deeltijdhoogleraar aan de TU Delft, richt zich op halfgeleidende nanodraden, laat de onderzoeker vanuit Australië weten: “We willen het groeimechanisme van de nanodraden beter begrijpen en hun structuur kunnen aanpassen om optische en elektrische eigenschappen in te stellen. Ook willen we voor het eerst silicium combineren met III-V-halfgeleiders. Het uiteindelijke doel is om met de nanodraden 3D opto-elektronische circuits te maken.”

Vici-laureaat Heemels is sinds februari van dit jaar hoogleraar in de nieuwe onderzoeksgroep Hybrid and Networked Systems. Hij wil met de Vici draadloze communicatie gaan toepassen in de regeltechniek. “Draadloos en regeltechniek staan van oudsher haaks op elkaar: wireless heeft een zekere mate van onbetrouwbaarheid in de zin dat signalen vaak op onregelmatige tijdstippen binnenkomen. De traditionele regeltechniek is daar niet op ingesteld. We willen daarom nieuwe regelalgoritmes ontwikkelen die optimaal met draadloze communicatie samenwerken.” Draadloze regeltechniek kan volgens hem van pas komen in hightech-machines met bewegende delen en bij het regelen van grootschalige systemen.

Peletier probeert de werkelijkheid in wiskundige modellen te vatten. In het Vici-onderzoek zal de nadruk liggen op het verband tussen processen op verschillende lengte- en tijdsschalen en hoe deze processen elkaar beïnvloeden: Peletier werkt onder meer samen met onderzoekers van de faculteit Werktuigbouwkunde om het ontstaan van defecten in bijvoorbeeld staalplaten voor de auto-industrie te verklaren. “Wil je auto’s lichter kunnen maken, dan moet je begrijpen hoe defecten in het kristalrooster doorwerken tot op macroniveau. Dat kan met onze wiskundige modellen.”

Een deel van het Vici-onderzoek zal plaatsvinden in samenwerking met het ICMS: “Binnenkort begint de eerste promovendus in het graduate programme, die gaat onderzoeken hoe individuen het gedrag van grote mensenmenigten beïnvloeden. De gedachte is dat je de wiskunde die daarbij komt kijken in een latere fase kunt toepassen op complexe moleculaire systemen.” (TJ)

Prof.dr. Mark Peletier, who works for TU/e’s Department of Mathematics & Computer Science and the Institute for Complex Molecular Systems (ICMS), prof.dr.ir. Maurice Heemels of Mechanical Engineering, and prof.dr. Erik Bakkers (Applied Physics) will all receive a 1.5 million euro Vici grant from NWO. An official announcement of all Vici winners will be made on February 1.