Glazen Huis in 040

Studenten TU/e halen 57.085 euro op voor Serious Request

25 december 2010 - De studenten van de Technische Universiteit Eindhoven hebben in de week vooraf aan kerstmis 57.085 euro opgehaald voor Serious Request.  De cheque met het eindbedrag werd door de overkoepelende studentenorganisatie Serious Reaction woensdagavond 22 december afgeleverd bij de 3FM dj’s Giel Beelen, Gerard Ekdom en Coen Swijnenberg in het Glazen Huis op de Markt in Eindhoven. Het geld gaat naar kinderen in Afrika die hun ouders verloren door aids.

x17_s.jpg
    Bungeejumpen op het 18 septemberplein was een van de acties die TU/e-studenten voerden om geld in te zamelen. | Foto: Bart van Overbeeke

Tal van studie- en studentenverenigingen deden van 18 tot en met 24 december mee aan benefietacties op de campus en in de binnenstad van Eindhoven. Een lange reeks van kerstmarkten, borrels, fietswedstrijden, roeimarathons, muziekconcerten, racewagenritten, condoomballonnen, plonsbakken en robotcollectanten bracht bijna zestig mille in het laatje.

Voor de overhandiging van de cheque met het eindbedrag, had de vier man sterke organisatie van Serious Reaction een aardige stunt bedacht. Met hulp van sponsor DAF was een opvallende vrachtwagen geregeld. Daarmee zou een grote afvaardiging studenten een ludieke rit maken naar de Markt. Eindbestemming was het Glazen huis waar de drie dj’s van 3FM zich zes dagen lang - opgesloten en zonder eten - aan een stuk door plaatjes draaien tegen betaling.

Maar volgens Eline Meesters van Serious Reaction kwam organisator 3FM terug op die afspraak. Zij en de drie andere commissieleden van Serious Reaction mochten wel via de achterdeur het Glazen Huis in en waren heel even te beluisteren in de uitzending.

Meesters ziet het wel zitten om ook volgend jaar met alle studenten van de TU/e gezamenlijk op te trekken voor het goede doel. “We hebben wel gemerkt dat het echt werkt om met alle studenten samen iets te gaan doen. Dat is zeker leuk om dat door te zetten.”

De zevende editie van Serious Request in Eindhoven boekte een nieuw record. De jaarlijkse benefietactie leverde in totaal 7.135.707 euro op. In 2009 droeg de overheid nog drie miljoen euro waardoor het bedrag toen opliep naar 7.113.447 euro. Dit jaar hield het kabinet de knip gesloten vanwege de bezuinigingen. (FvO)

Het volledige interview met Meesters is terug te zien op video Serious Request #6

summary