Glazen Huis in 040
    Besparing kerststop bijna verdubbeld
    4 januari 2011 - De kerststop van eind 2010 heeft op de TU/e-campus een besparing van 9% opgeleverd ten opzichte van een normaal weekend. Dienst Huisvesting riep medewerkers en studenten op om actief bij te dragen aan energiebesparing tijdens de kerststop. 10% besparing was het doel, 9% is gehaald. Een forse besparing ten opzichte van de voorgaande jaren, waarin gemiddeld zo’n 5% besparing werd gerealiseerd.

De besparing is gemeten over de gehele kerststop, die liep van eerste kerstdag tot en met zondag 2 januari. Woordvoerder van de energiecampagne van Dienst Huisvesting Thijs Meulen is tevreden met het resultaat: “Je ziet dat het aanstellen van verbeterteams effect heeft. De gebouwen waarin verbeterteams actief zijn, hebben beduidend meer energie bespaard dan de gebouwen waar (nog) geen verbeterteams zijn gevormd. Potentiaal, De Hal, Helix en Spectrum komen als grootste bespaarders uit de bus.”

Komend jaar worden ook in de overige gebouwen verbeterteams in het leven geroepen. Met als doel een nog grotere besparing tijdens de kerststop van 2011. Meulen: “Er is al een duidelijke verbetering zichtbaar in vergelijking met de voorgaande jaren. Maar tijdens de kerststop van 2011 verwacht ik nog een grotere besparing dan in 2010.”

In tegenstelling tot voorgaande jaren zijn voorafgaande aan de kerststop zoveel mogelijk studenten en medewerkers benaderd om mee te werken, onder meer via een aantal ‘no-reply’-mails. Naast de extra besparing heeft dit na de kerststop ook al geleid tot een groot aantal tips voor de kerststop van 2011. Medewerkers meldden bijvoorbeeld plekken waar verlichting was blijven branden. Zo was in Cascade de verlichting nog ingesteld op het normale weekprogramma. “Dat gebouw is nog niet gekoppeld aan het gebouwbeheersysteem, maar dat gaan we zeker veranderen”, vertelt Meulen. “Het is goed te zien dat medewerkers meedenken. Dat hopen we komend jaar nog extra te stimuleren met een roadshow langs de faculteiten, hopelijk met een grote prijsvraag voor de beste energiebesparingstip tot besluit.” (TJ)

During Christmas recess, TU/e saved 9% more than during any other regular weekend. Real Estate Management called on students and staff to actively try and save energy during Christmas recess. Their goal was to save 10%, and they made it to 9%, which is still a substantial saving compared to previous years, when the average saving was about 5%.