Glazen Huis in 040
    Studentenprotest: “Ambities in de prullenmand!”
    4 januari 2011 - Er moeten zoveel mogelijk studenten op de been gebracht worden voor de landelijke demonstratie in Den Haag op 21 januari. Dat vinden de studentenbonden LSVb en ISO en de Landelijke Kamer van Verenigingen. Samen organiseren zij het protest tegen de ‘Halbe-heffing’ (genoemd naar staatssecretaris van Hoger Onderwijs Halbe Zijlstra) onder het motto “Nederland kennisland, ambities in de prullenmand”.

“Om deze maatregel te stoppen is het niet voldoende als enkele organisaties zich hier tegen uitspreken of een paar duizend man demonstreren”, schrijven de actievoerders in de e-mail die gisteren is verstuurd. “Studenten uit alle steden moeten gezamenlijk hun onvrede laten blijken.”

De studenten verzetten zich tegen plannen van de regering, die studenten vanaf volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld wil laten betalen als ze meer dan een jaar uitlopen in hun bachelor- of masteropleiding. Hogescholen en universiteiten krijgen bovendien een korting van drieduizend euro voor elke langstudeerder die ze in huis hebben.

Namens het College van Bestuur van de TU/e laat Peter van Dam weten dat het CvB het protest steunt. “Ook de universiteit zal die dag te horen zijn,” zo zegt hij. Wat het CvB precies van plan is, wil hij nog niet zeggen. “We willen in ieder geval duidelijk maken dat dit niet kan.” Verder denkt het bestuur na over praktische ondersteuning, bijvoorbeeld door het inzetten van busvervoer naar Den Haag.

Enkele universiteiten en hogescholen geven studenten collegevrij. Op de TU/e worden die week tentamens afgenomen; die zullen gewoon doorgaan. De voorzitters van de HBO-raad en universiteitenvereniging VSNU komen naar het Malieveld om de menigte toe te spreken.

Overigens scharen HBO-raad en VSNU zich niet volledig achter het protest. Ze delen de zorgen, maar willen het niet alleen over langstudeerders hebben. De HBO-raad denkt dat de kwaliteit van het hbo van meer factoren afhangt en wil niet de indruk wekken dat de hogescholen die uit het oog verliezen. De universiteiten maken zich ook zorgen om het schrappen van de aardgasbaten voor onderzoek. (HOP, SK)

Zie www.kenniscrisis.nl voor meer informatie over het protest.

Student unions want to mobilize as many students as possible for a protest against the government’s plans on January 21 in The Hague. The government wants to fine students for whom it takes at least an extra year to finish their studies by having them pay an extra three thousand euro in tuition fees. TU/e’s Executive Board supports the protest.