ILI glows in Gent
    TU/e-prof Slootweg in VPRO Labyrint
    8 februari 2011 - TU/e-hoogleraar prof.dr.ir. Han Slootweg is dinsdag 15 februari te zien in een uitzending van VPRO Labyrint over slimme netwerken. De uitzending is om 21.25 uur op Nederland 2. x12_s.jpg
    Prof.dr.ir. Han Slootweg. Foto | Bart van Overbeeke

In de uitzending over de toekomst van het elektriciteitsnetwerk zal Slootweg, hoogleraar Smart Grids bij TU/e-faculteit Electrical Engineering, vertellen over zijn vakgebied.

In Cursor 12 was Slootweg aan het woord over smart grids. Volgens hem moeten we de komende decennia maximaal gebruik gaan maken van duurzame energie en onze fossiele brandstoffen zo efficiënt mogelijk inzetten.

“Op dit moment is het zo dat het aanbod de vraag aan energie volgt. Dus als je de wasmachine wilt laten draaien, zet je die gewoon aan. Dat werkt natuurlijk prima met fossiele brandstoffen, maar niet met duurzame energie. Duurzame bronnen heb je nu eenmaal minder in de hand en elektriciteit kun je eigenlijk niet opslaan. Daarom moet je met smart grids vraag en aanbod optimaal op elkaar zien af te stemmen. Anders zou de wasmachine alleen maar kunnen draaien wanneer de zon schijnt en zou je alleen maar televisie kunnen kijken als het op de Noordzee waait. Dat kan niet de bedoeling zijn.”

Slootweg wordt over twee weken 35 jaar. Hij behoort tot de jongste professoren in Nederland. Op zijn vakgebied Smart Grid is hij de absolute Benjamin. Hij werkt het grootste deel van zijn tijd als manager Innovatie voor netbeheerder Enexis.(BS/FvO)

15 februari, 21.25 uur Nederland 2: Labyrint 'Slimme Netwerken'

TU/e professor at VPRO’s ‘Labyrint’

On Tuesday, February 15, TU/e professor prof.dr.ir. Han Slootweg will be a guest in VPRO’s ‘Labyrint’. He will be talking about smart networks. In an episode on the future of electricity networks, Slootweg, who is a Professor of Smart Grids at the Department of Electrical Engineering at TU/e, will tell viewers about his line of work. He show airs at 9.25pm on Nederland 2.