Scribo ergo sum
    Voorbereidingen op de maatregelen van het kabinet Rutte
    TU/e verwacht 20 tot 25 miljoen minder inkomsten in 2012
    24 maart 2011 - Het College van Bestuur verwacht dat een reeks van maatregelen die het kabinet Rutte voor het hoger onderwijs gaat doorvoeren de TU/e in 2012 al 20 tot 25 miljoen euro gaat kosten. De jaren daarna loopt dat bedrag verder op. De diensten en faculteiten is gevraagd om voor 1 mei twee bezuinigingsscenario’s aan te leveren. Eén voor een totaalbedrag van 12 miljoen en één voor 17 miljoen. Of ontslagen straks noodzakelijk zijn, kan het CvB nu nog niet zeggen.

“Een ombuiging van deze orde zal zeker leiden tot het inkrimpen van arbeidsplaatsen”, aldus CvB-lid Jo van Ham. “De meeste faculteiten hanteren nu al een selectief vacaturebeleid. Dat wil zeggen dat een vacature niet wordt opgevuld tenzij daarvoor toestemming wordt gegeven. De faculteiten en diensten maken nu hun plannen, daarna kan pas worden bepaald of er al dan niet ontslagen vallen.”

De financiële voorbereidingsactie van het CvB is direct terug te voeren op de reeks van maatregelen die het nieuwe kabinet in petto heeft voor het hoger onderwijs. Per maatregel heeft het CvB een inschatting gemaakt van de mogelijke gevolgen. Voor de langstudeerdersregeling verwacht men een negatieve impact die uitkomt op een bedrag dat tussen de 2,2 tot 6,9 miljoen ligt. Wat vaststaat, is dat het hoger onderwijs 190 miljoen moet opbrengen, maar de omslagmethodiek is nu nog niet bekend. Collegevoorzitter Arno Peels hoopt dat daar dit voorjaar meer duidelijkheid over komt.

Het wegvallen van de aardgasbaten voor het stimuleren van innovatief onderzoek, de FES-gelden, en het stopzetten van andere innovatiemiddelen van de overheid hakt er ook stevig in: dat kost de TU/e in 2012 al 9 miljoen en in 2015 loopt dat bedrag op tot 22 miljoen. Het CvB verwacht dat het aantal promovendi door deze maatregelen met een kwart afneemt. Op dit moment zijn er dat nog zo’n 850, in 2012 zullen dat er al 90 minder zijn en in 2015 223 minder. CvB-lid Jo van Ham: “De impact die dat zal hebben op onze onderzoeksoutput is iets waar we ons nu nog meer zorgen over maken dan over het realiseren van een sluitende begroting.”

De afgelopen jaren heeft de TU/e ook marktaandeel verloren op zowel de bachelorinstroom als op het aantal promoties. Peels: “Ten aanzien van het aantal promoties deden we het heel goed, maar Delft en Twente zijn hun achterstand in een snel tempo aan het inhalen. Daarnaast groeit de totale studenteninstroom al jaren, maar onze instroom is al jaren stabiel gebleven. Dan verlies je dus marktaandeel.” Het zal de TU/e in 2012 al 4,2 miljoen kosten. Een efficiencykorting op onderzoek kost de TU/e in dat jaar nagenoeg eenzelfde bedrag: 4 miljoen. Verlies aan dekkingsbijdrage voor promotieplaatsen en een korting op onderwijskwaliteit en geesteswetenschappen leveren opgeteld ook nog een verlies van 1,6 miljoen op.

Volgens Peels realiseren de decanen en diensthoofden zich goed wat er de komende jaren op de universiteit afkomt. Peels: “We zullen goed moeten kijken naar andere mogelijkheden om geld binnen te halen, met name op Europees gebied. Ook de negen topsectoren die minister Maxime Verhagen begin februari heeft aangewezen, en waar 1,5 miljard voor beschikbaar is, bieden ons kansen. Gelukkig blijft nog steeds iedereen achter de uitgangspunten van het Strategisch Plan staan, dat we begin dit jaar gelanceerd hebben. Als we daar de uitgangspunten van blijven omarmen, komen we sterker uit deze dip.” (HK)

The Executive Board expects a series of changes for higher education that are to be implemented by the Rutte government will cost TU/e 20 to 25 million euros in 2012 already. In the years after that, that amount will only increase. Services and departments have been asked to present two austerity scenarios before May 1, one totaling 12 million and the other showing 17-million euro cutbacks. The Executive Board is yet unsure whether people will have to be let go.