Scribo ergo sum
    Jaap Schouten decaan Scheikundige Technologie
    24 maart 2011 - Het College van Bestuur heeft prof.dr.ir. Jaap Schouten benoemd tot decaan van de faculteit Scheikundige Technologie (ST). De hoogleraar Chemische Reactortechnologie zal op 1 april prof.dr. Piet Lemstra opvolgen die verder gaat als vice-decaan van de faculteit. De benoeming van Schouten geldt voor een periode van vier jaar, de benoeming van Lemstra tot zijn emeritaat in september van dit jaar.

De benoeming van Schouten luidt voor ST een uitdagende periode in. De faculteit opent donderdag 24 maart een nieuw laboratorium Procestechnologie. Toponderzoekers uit Twente, met veel internationaal onderzoeksgeld op zak, stapten hiervoor vorig jaar over naar Eindhoven. Schouten zelf ontving in 2008 een Advanced Grant van de European Research Council en zijn collega Bert Meijer in 2009. Per 1 april start de laatst benoemde hoogleraar binnen het cluster Procestechnologie in de faculteit ST, ook met een Advanced Grant. Voor de drukbezette hoogleraar Chemische Reactortechnologie komt de benoeming niet uit de lucht vallen, zo geeft hij aan. “Als het voorstel wordt gedaan, denk je daar natuurlijk grondig over na. Ik heb over de invulling van de functie uitgebreid gesproken met zowel het CvB als het faculteitsbestuur. Mijn onderzoeksgroep is goed georganiseerd en ik heb een uitermate professionele staf waardoor er tijd is voor het decanaat.”

Niettemin moet de hoogleraar een aantal functies in het landelijke en internationale circuit stopzetten om ruimte te creëren. Maar volgens hem is dat een vanzelfsprekend offer.

Behalve een aanzienlijke groei van het aantal studenten, zal voor Schouten het decanaat pas geslaagd zijn als de faculteit ST landelijk en internationaal leidend is op belangrijke onderzoeks-thema’s. “Op een aantal terreinen zijn we dat al, maar er is ook nog veel te winnen.” (FvO)

The Executive Board appointed prof.dr.ir. Jaap Schouten as dean of the Department of Chemical Engineering and Chemistry (ST). On April 1, the professor of Chemical Reactor Engineering will be succeeding prof.dr. Piet Lemstra, who will continue as the department’s vice-dean. Schouten has been appointed for four years; Lemstra will be vice-dean until his superannuation in September of this year.