Scribo ergo sum
    Zorg-award voor productie hartkleppen
    24 maart 2011 - Met een levende hartklep, gemaakt van lichaamseigen weefsel dat meegroeit met de patiënt, heeft de op de TU/e- campus gevestigde spin-off QTIS/e de Brainport Health Innovation Award 2011 (BHI Award) gewonnen. De prijs, een cheque van vijfduizend euro, werd vorige week in het Evoluon uitgereikt door zwemicoon Pieter van den Hoogenband.

Uit 25 inzendingen wees de jury QTIS/e als winnaar aan. De jury benadrukte het belang van hartklepinnovatie, omdat hierdoor sterfte onder hartpatiënten drastisch verminderd kan worden. Dankzij de technologie is er straks nog maar één operatie nodig in plaats van drie. Dit is veel minder belastend voor de patiënt en hij/zij hoeft bovendien geen anti- stollingsmiddelen meer te slikken. Naast een verbeterde kwaliteit van leven leidt de vinding tot een aanzienlijke kostenbesparing.

Ir. Mirjam Rubbens, medeoprichter van QTIS/e en TU/e-alumna, vindt de prijs “een mooie bevestiging dat we op de goede weg zijn. Misschien inspireert dit ook andere bedrijven om medische en technologische innovatie te bundelen.” Het bedrijf is in 2007 ontstaan vanuit de faculteit Biomedische Technologie van de TU/e. QTIS/e richt zich op het commercieel rendabel ontwikkelen van lichaamseigen hartkleppen en bloedvaten. De oprichters willen in 2014 met de eerste klinische toepassingen van hun product beginnen. Het werk van QTIS/e werd al eerder beloond met prijzen en subsidies. Afgelopen juni kreeg het bedrijf één miljoen euro Europese subsidie voor de ontwikkelen van hartkleppen. In oktober 2010 won medeoprichter en TU/e-alumnus dr.ir. Martijn Cox de Simon Stevin Gezelprijs voor zijn onderzoek op dit gebied. (GvdN)

TU/e’s spinoff QTIS/e, located on campus, won the Brainport Health Innovation Award 2011 (BHI Award) for the development of a live heart valve made from bodily tissue that grows along with the patient. The prize, a five-thousand-euro check, was presented in the Evoluon by swimming icon Pieter van den Hoogenband.