Scribo ergo sum

Laboratorium procestechnologie officieel geopend

25 maart 2011 - Met enkele toespraken en korte lezingen van promovendi en een rondleiding werd donderdagmiddag 24 maart het laboratorium van procestechnologie officieel geopend. Een deel van de opstellingen is afkomstig van de Universiteit Twente. Hoogleraar Hans Kuipers en een groot deel van zijn wetenschappelijke staf maakten vorig jaar van daaruit de overstap naar de TU/e. Het nu geopende lab werd speciaal voor hen ingericht. x2_s.jpg

Universitair hoofddocent Niels Deen (links) geeft uitleg bij een proefopstelling van een bubble column reactor. Foto: Bart van Overbeeke

In twee ruimtes in een vleugel van Helix, het gebouw van de faculteit Scheikundige Technologie, staat een grote diversiteit aan apparaten en opstellingen. Allemaal bedoeld om meer inzicht te krijgen in onder meer de vorming van bubbels in vloeistof en de stroming van gassen.

Onderzoekers van de subgroepen Multiscale modeling of multiphase flows en Chemical proces intensification zijn de voornaamste gebruikers van het lab. De resultaten die hier de komende jaren behaald worden, moeten de industrie weer verder helpen bij de verbetering van allerlei productieprocessen. Het nieuwe lab mag eigenlijk gezien worden als een verzameling pilot-plants.

Promovenda M. Slagter maakte voorafgaand aan de rondleiding de noodzaak van experimentele proefnemingen nog eens duidelijk aan de genodigden. Slagter: “We kunnen inmiddels de computer simulaties laten uitvoeren van allerlei processen, maar je wil ook zeker weten dat die simulaties overeenstemmen met de werkelijkheid. Daarnaast moet je ook weten wat je precies wil simuleren. Met hoge snelheidscamera’s maken we in dit lab opnames van de experimenten en met behulp van complexe methodes vertalen we die beelden weer in een simulatieprogramma.” (HK)

By means of several speeches and short lectures by PhD candidates, and a tour, last Thursday afternoon, March 24, the Process Technology lab was officially opened. Part of the lab was brought in from the University of Twente. Last year, Professor Hans Kuipers and a large part of his scientific staff switched from said university to TU/e. The newly opened lab was set up especially for them.