Scribo ergo sum

Dienst Huisvesting zet thermostaat graadje lager

25 maart 2011 - De Dienst Huisvesting draait de thermostaat een graadje lager. In alle gebouwen op de TU/e-campus wordt de temperatuur met een graad teruggebracht tot 20 of 21 graden Celsius, afhankelijk per gebouw. Aanleiding is de zogeheten Warme Truiendag op 4 februari. Daaruit bleek dat medewerkers en studenten vrijwel niets in de gaten hadden toen de thermostaat in de nachtstand bleef en de verwarmingsketels nauwelijks brandden. x3_s.jpg

De Dienst Huisvesting (DH) had de Warme Truiendag vooraf aangekondigd. Een aantal medewerkers was sceptisch over de deelname van de TU/e. Thijs Meulen, energiemanager (DH): “Ze vreesden dat de kou werken onmogelijk zou maken. Toch was het aantal klachten op de Warme Truiendag bijna nihil. Aan de hand daarvan kunnen we concluderen dat de medewerkers en studenten goed waren voorbereid op de dag en dat de temperatuur veel mensen meeviel.”

Gebouwen die slecht geïsoleerd zijn en waar geen gebruik wordt gemaakt van luchtbehandeling, koelden op 4 februari af tot 17 à 18 graden Celsius. Voorbeelden hiervan zijn het Hoofdgebouw en Potentiaal. De beter geïsoleerde gebouwen zoals Traverse en de onderbouw van Laplace koelden niet verder af dan 19 graden Celsius.

De week na de Warme Truiendag zijn diverse medewerkers en studenten ondervraagd. Ze vonden het op de actiedag aan de koude kant. Meulen: “Maar de mensen die we hebben gevraagd, gaven ook aan dat ze het over het algemeen te warm vinden in de gebouwen. Daaruit hebben we de conclusie getrokken dat de ideale temperatuur ergens in het midden ligt. Voor ons reden om de thermostaat een graadje lager te zetten. Ook de verwarmingstijden overdag zijn korter. De ketels branden nu van 7:30 tot 17:30 uur. We hebben de maatregelen drie weken geleden ‘stiekem’ ingevoerd. Vooral om te kijken of het klachten zou regenen. Maar die bleven uit.”

Het terugzetten van de verwarming maakt deel uit van een brede campagne die Dienst Huisvesting voert om het energieverbruik op de universiteit fors omlaag te brengen. In september van het vorige jaar startte al een actie met de ‘jacht op de gloeilamp’. Medewerkers konden een bonus verdienen als ze energieslurpende gloeilampen meldden bij Dienst Huisvesting. Rond de kerstperiode kon bij Dienst Huisvesting kerstverlichting worden omgeruild tegen energiezuinige lichtjes. Beide acties leverden veel respons op onder studenten en medewerkers.

De TU/e wil in het jaar 2020 twintig procent minder energie verbruiken op jaarbasis. Momenteel betaalt de universiteit jaarlijks ruim acht miljoen euro aan gas, water en elektriciteit. (FvO)

DH will be lowering the thermostat by one centigrade. In all buildings on TU/e campus, the temperature will be set to either 20 or 21 degrees depending on the building. Reason for the reduction has been the so-called Warm-sweater Day of February 4. It turned out that both staff and students barely noticed the difference after the thermostat was adjusted to night temperature, causing the boilers to hardly do any work.