Scribo ergo sum
    “Vet om zelf een auto met aandrijving in elkaar te zetten”
    29 maart 2011 - De TU/e hield vrijdag 25 en zaterdag 26 maart haar open dagen. Studenten in spe konden in het Auditorium kennismaken met de verschillende opleidingen van de TU/e. De universiteit deed goede zaken qua bezoekersaantallen. x4_s.jpg
    Julian de Ploeg (links) en Jouri la Garde

Tijdens de open dagen van vorige week bezochten 1.290 scholieren de universiteit, vorig jaar waren dat er in maart 1.029. Er zat afgelopen jaren al een stijgende lijn in het aantal bezoekers: in het collegejaar 2008/2009 kwamen er in het totaal 3.293 vwo’ers op de open dagen af, in 2009/2010 waren dat er 3.589. Voor dit jaar staat de teller na dit weekend op 3.831. Er is dit jaar nog één open dag, speciaal voor ‘late beslissers’, deze is op 9 juni.

Nog een beetje onwennig lopen de vwo-scholieren vrijdag door de hal van het Auditorium. Bij de vele stands krijgen ze uitleg over de desbetreffende studies. Alle partijen doen hun best om met een pakkende presentatie te komen. Zo is voor de gelegenheid robotvoetbalteam Tech United aanwezig, verzorgde een dansgroep een flashmob en kwam er een abseiler van het dak van het Auditorium naar beneden.

Julian de Ploeg en Jouri la Garde, beiden 17, zijn vanuit Landgraaf naar Eindhoven gekomen om een indruk te krijgen van de TU/e. Ze vinden de open dag hier goed geregeld, maar over hun studiekeuze zijn ze nog niet helemaal zeker. De Ploeg: “Ik wilde eigenlijk Technische Natuurkunde doen, maar als ik hier bij die stand sta denk ik: wat kun je hier later mee, het is wel heel breed.”

La Garde is vooral onder de indruk van de nieuwe opleiding Automotive Technology (AT): “Daar kun je zelf een auto met aandrijving in elkaar zetten, dat is vet!” Voor de Limburgers is het al redelijk duidelijk dat ze na de zomer in Eindhoven komen studeren. Ze gaan nog wel in Delft kijken, maar ‘de kans is erg groot dat we naar de TU/e gaan’.

Dit is de eerste keer dat Automotive Technology vertegenwoordigd is tijdens de open dag. Toch tonen al veel toekomstige studenten interesse in de nieuwe opleiding, vertelt Loes van den Dungen, van de Evenementenorganisatie van het Communicatie Expertise Centrum: “Dit komt, denk ik, doordat deze opleiding zo concreet is. Je weet bij deze studie wat je kunt worden als je klaar bent.” Andere studies als Technische Natuurkunde of Scheikundige Technologie (ST) hebben dat minder, legt ze uit.

Niet alleen scholieren uit vwo-6 komen naar de open dag. Voor de stand van ST staan Victor van Dongen en Tijn van Genugten. Ze zitten in 4-vwo en zijn vandaag met de hele klas naar de TU/e gekomen. Hoewel ze voorlopig nog geen studiekeuze hoeven te maken, vinden ze het wel belangrijk om hier nu al mee bezig te zijn. Van Dongen: “Mijn ouders zeggen dat je beter gemotiveerd bent als je al vroeg weet waar je naartoe wilt.”

Victor van Dongen (links) en Tijn van Genugten

Met de sfeer aan de universiteit zit het wel goed, denkt hij, maar voor hem is het studentenleven in Eindhoven ook belangrijk. De twee hebben nog niet alles gezien, maar tot nu toe zijn de robots van Tech United favoriet. Hoewel ook -daar is hij weer- AT hoog scoort, vooral bij Van Genuten: “En die kraam met worstenbroodjes, die is eigenlijk het leukst.” (GvdN)

On Friday and Saturday, March 25-26, TU/e had its open days. In the Auditorium, students-to-be could get acquainted with TU/e’s wide variety of studies. The university welcomed a large number of visitors: 1,290 high-school students visited, compared to 1,029 last March.