A site is born

Han Konings
    A go or no-go, that’s the question. De vraag had betrekking op het wel of niet doorgaan van de livegang van de nieuwe website van de TU/e op vrijdag 8 april en was gericht aan de stuurgroep die zich hier al maanden om bekommert. Zelfs als onderdeeltje van de dienst die belast is met de uitvoering van deze klus, het CEC, kostte het Cursor enorm veel moeite om op die vraag een antwoord te krijgen. Woensdagmiddag kwam het verlossende woord. “It geht oan!”, zou stuurgroepvoorzitter Jo van Ham geroepen kunnen hebben, als ware hij de ijsmeester van de Friese Elfstedentocht. Nu maar hopen dat we met ingang van morgen soepel over de nieuwe site kunnen zwieren en dat het geen krabbelen en klunen wordt.
    Nieuwe externe website TU/e gaat vrijdag live
    7 april 2011 - De nieuwe website van de TU/e gaat vrijdag 8 april de lucht in. Er is dan ruim anderhalf jaar aan gewerkt. Eind september 2010 werd een toen geplande livegang nog uitgesteld. Projectleidster Chantal Craamer, ad interim aangesteld bij het Communicatie Expertise Centrum (CEC), noemt het een procesgedreven project, waarbij de kwaliteit doorslaggevend is geweest voor het wel of niet live gaan. De oude site van de TU/e gaat vooralsnog fungeren als een intranet.
    Een screenshot van de nieuwe site.

Collegelid Jo van Ham, voorzitter van de stuurgroep die het websiteproject onder zijn hoede heeft, hakte woensdagochtend 6 april de knoop door: vrijdag 8 april gaat de nieuwe website live. Van Ham zegt verheugd te zijn dat het nu eindelijk zover is. “We hebben straks een goede en attractieve site, die goed te onderhouden is, ook op decentraal niveau. Dat was eerst niet zo. Doordat veel partijen er content voor moesten aanleveren, heeft het langer geduurd dan gepland. Maar die content moest ook goed en betrouwbaar zijn. Het blijft ook na vrijdag een ‘work in progress’. Voor het contentbeheer zijn nu ook verantwoordelijken aangewezen. Decentrale verantwoordelijken kunnen op centraal niveau ondersteuning krijgen.”

Over de precieze kosten van het project kan Van Ham geen uitspraak doen. “Dat heb ik zo niet paraat, want het project loopt over drie jaren. Maar we zoeken het wel een keer bij elkaar als we de bevoegdheden van de stuurgroep overdragen aan de staande organisatie.”

Chantal Craamer is kartrekker van het project geweest en vertelde bij het uitstel in september 2010 dat het project toen voor 85 procent op orde was. Een half jaar werk aan nog slechts vijftien procent van het project lijkt aan de lange kant. Maar volgens Craamer is in deze periode alle inhoud die door de faculteiten en diensten was aangeleverd, nog eens goed doorgesproken. Ook werd de wens van het College van Bestuur gehonoreerd om naar een nieuw zoekprogramma te kijken voor de site. Dat werd Google Search, maar dat vroeg volgens Craamer om de nodige aanpassingen en het moest ook goed getest worden: “In de afgelopen zes maanden kregen we ook nog te maken met een aantal nieuwe ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en onderzoek. Die moesten ook meegenomen worden. Ook zijn we ons meer gaan richten op de buitenlandse bezoekers van de site. Zo kan die een belangrijkere rol spelen bij de werving van buitenlandse studenten, aio’s en medewerkers.”

Het inhoudelijke beheer van de site ligt volgens Craamer deels bij decentrale redacties en deels bij een centrale redactie die is ondergebracht bij het CEC. Op de nieuwe site die zich richt op externe doelgroepen van de TU/e, staan straks nog 5.500 pagina’s. Nu zijn dat er nog 57.000. De decentrale redacties kunnen bij de centrale redactie eindredactioneel werk en vertaalwerk inkopen. Het applicatiebeheer ligt nu nog bij het externe it-bedrijf Drecomm, dat ook intensief betrokken is geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe site. Craamer adviseert om dat beheer te zijner tijd over te hevelen naar Dienst ICT.

Intranet
    De volgende klus is nu het ontwikkelen van een intranetsite voor het personeel en de studenten. Die zullen zich vooralsnog moeten behelpen met de oude site. Een nieuwe stuurgroep is nu bezig met het samenstellen van een projectgroep die zich hiermee gaat bezighouden. Het lijkt Craamer verstandig als daarin het Informatie Expertise Centrum (IEC), de Dienst ICT en het CEC gaan samenwerken. (HK)

The new TU/e website will be launched on Friday, April 8. It will have been under construction for over a year and a half by then. Late September 2010, the planned launch was postponed. Ad interim project manager Chantal Craamer of the Communication Expertise Center (CEC) says it’s a process-driven project. The quality has been the deciding factor for the launch. For now, TU/e’s old website will be used as an intranet.