A site is born
    Ondersteunend personeel krijgt loopbaanontwikkelingsplan
    7 april 2011 - Dienst Personeel en Organisatie (DPO) werkt aan een plan dat moet leiden tot een gestructureerde loopbaanontwikkeling van het ondersteunend personeel van de TU/e. Een projectgroep gaat bepalen welke instrumenten en activiteiten daarvoor nodig zijn. Werkgroepen werken dat vervolgens verder uit.

Drs. Nicole van der Wolk, hoofd DPO, is duidelijk over de redenen om naast een loopbaanplan voor de wetenschappelijke staf er ook een te ontwikkelen voor het ondersteunend personeel (OBP). “Beschouw het zeker niet als een cadeautje van de universiteit”, zegt Van der Wolk. “Mensen die serieus werk maken van de ontwikkeling van hun loopbaan, zijn gewoon waardevoller voor de organisatie. Maar het betekent natuurlijk ook dat ze zelf waardevoller worden voor de arbeidsmarkt.”

Onderzoekers van het Kenniscentrum Sociale Innovatie van de Hogeschool Utrecht hebben in 2009 en 2010 een inventarisatie gemaakt van de ‘best practices’ van grote en kleine loopbaanstappen van medewerkers aan de TU/e en bij vijf andere kennisinstellingen. Daarnaast hebben er interviews en brainstormsessies aan de TU/e plaatsgevonden. Op grond van die informatie hebben de onderzoekers een aantal aanbevelingen gedaan. Van der Wolk erkent dat die in eerste instantie nogal voor de hand liggen. Het gaat dan om zaken als het vergroten van het bewustzijn bij medewerkers van het belang van loopbaanontwikkeling en het beter zichtbaar maken van de mogelijk-heden daarvoor. Van der Wolk: “Dat klinkt inderdaad als een verzameling open deuren, maar de vraag is waarom mensen nu niet door die open deuren stappen. Voor ons wordt het de uitdaging om ze de komende jaren wel zover te krijgen dat ze die stappen zetten. Daardoor blijven mensen ook langer behouden voor de universiteit. Medewerkers moeten gestimuleerd worden om bij hun leidinggevende aan te geven wat ze willen. Omgekeerd zullen leidinggevenden er hun mensen nadrukkelijker op moeten aanspreken. Daar zit een spanningsveld, want medewerkers stellen zich hiermee kwetsbaar op en een leidinggevende wil niet graag een goede kracht verliezen. Het is echter ook een manier om nieuw bloed binnen te halen op je afdeling. Al moeten we ervoor waken dat het niet mobiliteit om de mobiliteit wordt.”

De komende maanden gaan werkgroepen een heel scala aan instrumen-ten uitwerken. Van der Wolk: “Denk daarbij aan een programma waarmee iemand een goed beeld kan krijgen van wat hij of zij wil en kan. Een soort spiegel voor jezelf. Uiteindelijk moet er een heel palet van activiteiten komen die medewerkers actief ondersteunen bij de ontwikkeling van hun loopbaan. Ook voor de leidinggevenden komen er programma’s die hen hierbij moeten helpen.” Deze maand verschijnt er ter inspiratie nog een speciaal boekwerkje met succesvolle loopbaanverhalen van TU/e-medewerkers en OBP’ers van andere kennisinstellingen. De presentatie van die uitgave markeert ook de aftrap van dit project. (HK)

The Service for Personnel and Organization (DPO) is working on a plan for structured career development for TU/e’s support staff. A project group will determine what instruments and activities are required to that end. After that, a working group will further develop the ideas.