A site is born
    Technische Informatica gaat compleet over op Engels
    7 april 2011 - De opleiding Technische Informatica wordt binnen drie jaar helemaal in het Engels gegeven. Het eerste bachelorjaar is vanaf september in het Engels, jaar twee en drie volgen daarna. De opleiding wil met deze maatregel meer studenten aantrekken.

“De instroom staat niet in relatie tot de vraag naar ict-mensen op de arbeidsmarkt”, vertelt dr.ir. Marloes van Lierop, opleidingsdirecteur bij Technische Informatica (TI). Om het aantal studenten te vergroten, gaat de opleiding meer in het buitenland werven. De beslissing om geheel over te gaan op het Engels is niet zonder slag of stoot gegaan, vertelt Van Lierop. “Sommige docenten zijn bang dat kennisoverdracht moeilijker zal verlopen en dat de onderwijskwaliteit eronder lijdt. Ik denk dat dit bij een aantal gevallen ook zal zijn, maar dat het van tijdelijke aard is. We hebben al een vrij internationale staf en die kunnen we zo ook gaan inzetten in de bachelor.” Docenten moeten een assessment doen en als daaruit blijkt dat de kwaliteit van het Engels onvoldoende is, kunnen ze een cursus volgen. Zit de docent daarna nog niet op het gewenste niveau, dan mag hij of zij de lessen niet meer in het Engels geven.

De faculteitsraad ging pas akkoord nadat het bestuur met een aantal voorwaarden had ingestemd. Zo is bedongen dat er een aparte Nederlandse instructiegroep komt, zodat Nederlandse studenten het groepswerk in hun moedertaal kunnen doen. Verder is er een bijspijkercursus Engels ingeroosterd, die studenten mogen volgen. Tentamenvragen worden in het Engels gesteld, maar mogen nog in het Nederlands worden beantwoord, vertelt Van Lierop.

Tot nu toe worden aan de TU/e mastervakken in het Engels gegeven en Industrial Design (ID) is nog de enige met een Engelstalige bachelor. Volgens Van Lierop is die bachelor echter moeilijk te vergelijken met die van TI. “Ze hebben een ander onderwijsmodel en zijn minder gericht op de werving.”

De opleiding lift ook mee op de wervingsactiviteiten van de al bestaande Engelstalige Fontysopleiding ICT. De TU/e en Fontys Hogeschool ICT bieden met ingang van het studiejaar 2011-2012 een gezamenlijk, Engelstalig bachelorsemester aan. Het doel is om buitenlandse studenten de mogelijkheid te bieden om zich goed te oriënteren op zowel hbo als universiteit. Van Lierop ziet graag dat de werving in het buitenland met introductie van vakken in het Engels TU/e-breed wordt gedragen, maar ziet ook dat dit lastig is zolang de meeste bacheloropleidingen aan de TU/e nog in het Nederlands worden gegeven. (JvG)

Within three years’ time, the study program of Computer Science & Engineering will be
    offered only in English. The first bachelor year will be entirely in English starting September. Second and third year will follow after. The change is supposed to attract more students, especially from abroad.