A site is born
    Ranglijstproducent QS ziet TU/e over het hoofd
    7 april 2011 - Het Britse onderzoeksbureau QS publiceerde dinsdag vijf wereldrang-lijsten van universiteiten waar de vakgebieden civiele techniek, computerwetenschap, elektrotechniek, werktuigbouwkunde en scheikundige technologie het sterkst zijn. Door een goede ranking van de TU/e door QS in 2010 moest de TU/e in deze sublijsten ook wel goed uit de bus komen. De TU/e ontbreekt echter volledig. QS lijkt de Eindhovense universiteit volledig over het hoofd gezien te hebben.

Met veel publicitair tromgeroffel kondigde QS afgelopen dinsdag een primeur aan: de QS World University Rankings for Technical Subjects. Vijf universitaire technische vakgebieden zijn wereldwijd door QS onder de loep genomen en op grond daarvan is voor elke vakgebied een top-200 opgesteld. Als extra service stuurde de pr-afdeling van QS een persbericht rond waarin de prestaties van de Nederlandse universiteiten apart worden vermeld. Vreemd genoeg ontbreekt de TU/e in alle lijsten. Hoe kan dat na die mooie ranking voor ‘engineering en technologie’ -nr. 50- van vorig jaar? Navraag bij het hoofd van de pr-afdeling van QS, Simona Bizzozero, leert dat de TU/e blijkbaar over het hoofd is gezien door de onderzoekers van QS. Bizzozero heeft direct geprobeerd om contact te krijgen met Ben Sowter, hoofd Onderzoek bij QS, maar die is op dienstreis in Singapore. Sowter kan pas op z’n vroegst vandaag, donderdag 7 april, een verklaring geven voor de ‘glitch’, zoals Bizzozero de kwestie omschrijft. Ze verzekert dat de zaak dan zo snel mogelijk zal worden opgelost.

Onderzoeksbureau QS produceerde tot en met 2009 samen met het tijdschrift Times Higher Education (THE) een toonaangevende wereldranglijst voor universiteiten. Over de samenstelling daarvan en de daarbij gebruikte methodieken bestond veel kritiek. Vorig jaar besloot THE de samenwerking met QS te beëindigen en een de lijst te gaan samenstellen met behulp van de onderzoeksdivi-sie van persbureau Reuters. QS bracht in 2010 een eigen wereldranglijst uit. Op die lijst staat de TU/e op plaats 126 en presteerden zeven andere Nederlandse universiteiten beter. Op de lijst van THE kwam de TU/e in 2010 echter als best presterende Nederlandse universiteit uit bus op plek 114. (HK)

Last Tuesday, the British research agency QS published five world rankings of universities that excel in civil engineering, computer science, electrical engineering, mechanical engineering and chemical engineering. Since TU/e ranked high in QS’s 2010 list, the university would score well in these sub lists. Yet TU/e does not appear in the lists at all. QS seems to have forgotten all about the Eindhoven university.