A site is born
    TU/e en Kempenhaeghe intensiveren samenwerking
    7 april 2011 - De TU/e en het expertisecentrum voor epilepsie en slaapgeneeskunde Kempenhaeghe gaan de komende drie jaar structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en innovatie. Beide partners streven naar een breed spectrum van onderzoeksprojecten. Behalve een aantal lopende onderzoeken willen ze zeker nog twintig nieuwe projecten opzetten. Alles met het doel om de zorg en diagnose op het gebied van epilepsie en slaapproblemen te verbeteren.

Vanuit het verleden waren er over en weer al contacten tussen de TU/e en Kempenhaeghe. Ze leidden tot innovatieve oplossingen zoals een detectie-systeem voor epileptische aanvallen. En een betere analyse van MRI-beelden die een belangrijke rol spelen in de diagnose van neurologische aandoeningen.

Omdat bij beide partijen de behoefte bestond om meer uit de samenwerking te halen, is 25 maart een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de periode van drie jaar, met een optie op verlenging. Beide partners brengen ieder 250.000 euro in voor het ontwikkelen van onderzoeksprogramma’s. De onderzoeken zelf zullen worden gefinancierd door externe fondsen en financiers.

Programmamanager is dr.ir Peter van Otterloo van het Innovation Lab. Volgens hem zullen de onderzoeken zich richten op drie thema’s: epilepsie, slaapgeneeskunde en neurocognitieve aandoeningen, waaraan vanuit diverse technologische disciplines zal worden bijgedragen. “De technologische disciplines van de TU/e en de klinische lijnen van Kempenhaeghe kennen veel raakvlakken. Mijn rol is om deze raakvlakken te exploreren. Om onderzoekers en medici bijeen te brengen. Het is belangrijk dat er draagvlak is voor een onderzoeksproject.”

Van Otterloo verwacht dat de verbintenis leiden tot een ‘breed spectrum van samenwerkingsverbanden’. Momenteel doen vanuit de TU/e de faculteiten Industrial Design, Technische Natuurkunde, Electrical Engineering en Biomedische Technologie mee. Ze zullen werken aan technieken voor diagnostiek en het vroegtijdig signaleren en voorkomen van epilepsieaanvallen.

Ook richten ze zich op innovaties op het gebied van ict, die het mogelijk maakt om patiënten in hun thuissituatie te helpen. Een ziekenhuisopname is dan veelal niet meer nodig.

En er zal onderzoek plaatsvinden naar nieuwe vormen van beeldvorming van de hersenen. Hoe nauwkeuriger de werking van de epilepsie bij een patiënt in beeld kan worden gebracht, hoe groter de mogelijkheden zijn voor een effectieve en voor de patiënt minder risicovolle chirurgische behandeling. Verder werkt Industrial Design aan innovatieve trainingsmethoden voor kinderen met neurocognitieve aandoeningen. (FvO)

For the next three years, TU/e and the Kempenhaeghe Epileptology and sleep medicine expertise center in Heeze will form a structural collaboration for research and innovation. Both partners hope for a wide variety of research projects. Apart from several ongoing studies, they plan on setting up at least twenty more projects, all aimed at improving care and diagnosis for epilepsy and sleeping disorders.