A site is born
    Hartslag horen is als elkaar aankijken
    7 april 2011 - Het waarnemen van de hartslag van je gesprekspartner geeft hetzelfde gevoel van persoonlijk contact als elkaar in de ogen kijken. Dat blijkt uit onderzoek dat promovendus Joris Janssen van de onderzoeksgroep Human Technology Interaction (IE&IS) uitvoerde samen met Stanford University en Philips Research. Het onderzoek is gericht op het verbeteren van menselijk contact bij digitale communicatiemiddelen.

In het onderzoek stonden de proef-personen in een virtual-reality-omgeving tegenover een virtuele gesprekspartner. Als de proefpersonen een natuurlijke hartslag te horen kregen die bij de gesprekspartner hoort, hielden ze vanzelf meer afstand, zoals mensen dat in alledaagse situaties automatisch doen. Ook gaven de proefpersonen zelf aan het contact met de virtuele gesprekspartner als hechter te ervaren door de hartslag. Dat effect bleek net zo groot als het effect van elkaar aankijken.

Het overbrengen van de hartslag maakt een virtuele ontmoeting dus persoon-lijker, maar dat hoeft volgens Janssen niet per se in de vorm van geluid. De hartslag kan ook worden overgebracht door een kloppend gevoel, bijvoorbeeld via een speciale ring.

De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in de laatste uitgave van IEEE Transactions on Affective Compu-ting. (IJ/TJ)

Monitoring your conversational partner’s heart rate creates the same feeling of personal contact as looking into each other’s eyes. This conclusion can be drawn from a study by PhD candidate Joris Janssen of the Human Technology Interaction research group (IE&IS), carried out in collaboration with Stanford University and Philips Research. The study is aimed at improving human contact in digital means of communication.