A site is born

TU/e gastheer voor congres Biomedica 2011

8 april 2011 - De studenten van de TU/e stonden donderdag 7 en vrijdag 8 april voor gesloten deuren van het Auditorium. Er was alleen toegang voor deelnemers aan het congres Biomedica 2011. Volgens organisator dr. Fred Bollen een uitzonderlijk groot congres op het gebied van Life Sciences en medische technologie voor kennisinstellingen, bedrijven en studenten. “Het is een dijk van een marketingtool om het gebied rond Keulen, Aken, Maastricht, Luik, Leuven en Eindhoven weg te zetten als hoogwaardige technologische topregio in lifesciences.”

x1_s.jpg
    "Matchmaking' tijdens de Biomedica 2011 in Eindhoven. Foto: Bart van Overbeeke

Met ruim 950 deelnemers en 35 expohouders behoort Biomedica 2011 volgens Bollen tot de grote spelers op het gebied van biomedische congressen. “En vergis je niet. Iedere expohouder vertegenwoordigt meerdere bedrijven en kennisinstellingen. In totaal tonen zo’n 85 ondernemingen en instituten hun gezicht in Eindhoven.”

Biomedica ging vijf jaar geleden van start, als een wisselend carrousel langs de steden Maastricht, Luik en Aken. Voor die tijd had ieder van deze steden een eigen klein congres. Ieder met een eigen focus. “Luik koppelde studenten aan bedrijven. Aken presenteerde vooral wetenschappelijke prestaties. Maastricht richtte zich op bedrijven in de medische technologie. We hebben al die thema’s samengevoegd. Het concept is nu; Business meets Science, and Science meets Business. Het is een uitwisseling van personen, bedrijven, projecten en ideeën."

Met het toetreden van Hasselt, Leuven en Eindhoven is de biomedische kring intussen gegroeid. Het maakt volgens Bollen nu niet zoveel meer uit waar het congres wordt gehouden, zolang het maar in de eigen regio gebeurt. Dat deze editie voor Eindhoven is gekozen, heeft ook te maken met de grote inbreng van sponsor Philips. Die betaalt samen met DSM, Medtronic en de Limburgse industriebank Liof de kosten van het congres.

Philips deelde samen met de TU/e een stand waar de laatste ontwikkelingen op biomedisch vlak werden getoond. De TU/e richt zich de komende jaren nadrukkelijker op grote maatschappelijke terreinen. Op het gebied van gezondheid wordt binnen diverse faculteiten excellent onderzoek verricht. Door de krachten van die groepen te bundelen tot het onderzoekscluster Health zal de samenwerking tussen de universiteit en andere onderzoeksinstellingen en bedrijven verbeteren, zo is de verwachting. (FvO)

On Thursday and Friday, April 7-8, students were unable to enter the Auditorium. Only those attending the Biomedica 2011 convention were allowed in. According to organizer dr. Fred Bollen, it’s an exceptionally large convention in the field of Life Sciences and Medical Technology, meant for knowledge institutes, companies and students. “It’s a major marketing tool to present the area around Cologne, Aachen, Maastricht, Liège, Leuven, and Eindhoven as a high-quality technological region with regards to life sciences.”