A site is born
    TU Delft: wel prijs, geen geld
    11 april 2011 - De ruzie tussen de TU Delft en het ministerie van OCW over een gift van 25 miljoen euro wordt steeds potsierlijker, nu de universiteit een prijs heeft gewonnen voor het gebouw waar het ministerie van OCW geen geld aan wil uitgeven. x3_s.jpg
    Het huidige onderkomen van de faculteit Bouwkunde aan de TU Delft.

Bijna drie jaar geleden brak er brand uit in de faculteit bouwkunde van de TU Delft. Het was “de grootste ramp in de Nederlandse universitaire geschiedenis”, vond toenmalig OCW-minister Ronald Plasterk. Nog tussen de rokende puinhopen zegde hij financiële steun toe voor een nieuw gebouw. De universiteit kreeg 25 miljoen euro voor de bouw van een nieuw “architectonisch icoon”.

Maar Delft vond het verstandiger om een oud universiteitsgebouw terug te kopen en grondig te verbouwen. Dat blijkt goed gelukt: de universiteit heeft nu zelfs een Europese prijs voor het behoud van cultureel erfgoed gewonnen: de EU Prize for Cultural Heritage/Europa Nostra Awards 2011.

Maar het kabinet eist de 25 miljoen euro terug. Het geld is immers niet aan een nieuw gebouw uitgegeven, maar aan een bestaand gebouw. Dat was niet de afspraak. Delft snapt die opvatting niet. Het nieuwe gebouw is dankzij de grondige verbouwing zeker een architectonisch icoon, vindt de universiteit, en deze oplossing is stukken goedkoper dan nieuwbouw.

Volgens de universiteit kostte de brand 170 miljoen euro, waarvan 118 miljoen door de verzekering werd vergoed. Het zou redelijk zijn als OCW de helft van de overgebleven 52 miljoen voor haar rekening zou nemen, meent Delft. De universiteit heeft bezwaar tegen de terugvordering aangetekend. (HOP)

TU Delft: prize but no money
    The quarrel between TU Delft and the Ministry of OCW concerning a 25-million-euro gift is getting ever more ridiculous now the university won a prize for the building the Ministry does not want to fund. The current residence of the Department of Architecture, Building & Planning of TU Delft. Almost three years ago, there was a fire in the Department of Architecture, Building & Planning of TU Delft. According to secretary of OCW at the time, Ronald Plasterk, it was “the greatest disaster in Dutch university history”. The remains still smoldering, he promised financial aid for the realization of a new building. The university received 25 million euro for the construction of a new “architectural icon”. Delft thought it wiser to repurchase an old university building and drastically reconstruct that instead. And they did a good job, because the university has now won a European prize for the preservation of cultural heritage: the EU Prize for Cultural Heritage/Europa Nostra Awards 2011.