A site is born
    Erasmus wordt strenger én makkelijker
    13 april 2011 - Studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam moeten straks in één keer hun eerste studiejaar halen, anders worden ze weggestuurd. Er komen bovendien minder herkansingen. Maar daar staat tegenover dat ze gerust een paar onvoldoendes mogen halen. x5_s.jpg

“Studenten hebben de neiging om uit te stellen”, zegt rector magnificus Henk Schmidt tegen universiteitsblad Erasmus Magazine Online. “Dat is menselijk, maar in veel gevallen herkansen ze zichzelf zo uit het curriculum.”

Daarom wil de Erasmus Universiteit de duimschroeven aandraaien. Maar tegelijkertijd worden die weer wat losser gedraaid. Het maakt voortaan niet uit of studenten voor een vak een onvoldoende halen, zolang ze die maar compenseren met een hoger cijfer voor een ander vak. “Net als op de middelbare school mogen studenten een vijf halen, als er maar een zeven tegenover staat”, aldus een woordvoerder. “Het gemiddelde cijfer moet ten minste een 6,0 zijn.”

Aan het eind van het jaar krijgen studenten 60 studiepunten, zelfs als ze voor sommige vakken een onvoldoende hebben gehaald. De toekenning van studiepunten wordt dus losgesneden van de afzonderlijke vakken.

Sneller studeren met meer onvoldoendes? “Het mag en het is geen slecht idee”, zegt een woordvoerder van accreditatieorganisatie NVAO, die de kwaliteit van het hoger onderwijs bewaakt. “De instellingen geven zelf vorm aan hun onderwijs. Als een student een onvoldoende haalt, betekent dat niet dat het onderwijs tekortschiet. Het zegt vooral iets over die student.”

Komend jaar geldt de nieuwe norm alleen voor de faculteit sociale wetenschappen. Naar verwachting zullen de andere faculteiten een jaar later volgen. (HOP)

Erasmus stricter and easier
    In the near future, students of the Erasmus University Rotterdam will have to pass their first year the first time around, or else they’ll be asked to leave. There’ll be fewer resits as well. On the other hand: it’s okay if they fail some classes, as long as they compensate these with other subjects. As of next year, the new arrangement will only be implemented at the Department of Social Sciences. Other departments are expected to follow the year after that.