A site is born
    Boete langstudeerders een jaar uitgesteld
    13 april 2011 - Tegenstanders van het kabinet reageren verheugd op het nieuws dat de langstudeermaatregel een jaar wordt uitgesteld. En ze blikken graag vooruit: “Een goede eerste stap.”

“Zestigduizend studenten hoeven komend jaar nog geen drieduizend euro extra collegegeld te betalen”, zegt Guy Hendricks van het Interstedelijk Studenten Overleg tevreden.

“Goed nieuws, want van uitstel komt afstel”, reageert ook Jasper van Dijk, kamerlid van de SP. “Maar we zijn er nog niet. Studenten moeten nu druk blijven uitoefenen en alles op alles zetten om de hele maatregel van tafel te krijgen.”

Ook D66 spreekt van een “goede eerste stap”, maar het uitstel neemt volgens kamerlid Boris van der Ham de onrechtvaardigheid niet weg. “Nog steeds moeten de huidige studenten de langstudeerboete betalen, alleen gaat het dan een jaar later gebeuren.” Hij gaat een amendement indienen om de huidige studenten helemaal te ontzien. “De kans is klein, maar misschien krijgen we daar een meerderheid voor.”

Vorige week liet de SGP al weten dat de maatregel een jaar zou moeten worden uitgesteld. Gisteren diende de partij daartoe een amendement in. De kleine gereformeerde partij is belangrijk voor de coalitie, die in de Eerste Kamer geen meerderheid heeft. Een woordvoerder weet nog niet of het kabinet de maatregel inderdaad een jaar uitstelt, maar “ het zou goed zijn als het zo is.” (HOP)

The fine for extended studying will be postponed for another year. Last week, SGP stated the measure should be postponed for a year. Yesterday, the party submitted an amendment to that end. The small, reformed party is important to the coalition, which doesn’t have a majority in the Senate.