spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB

Communicatief kachelen
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

    Norbine Schalij
    Afgelopen week heb ik meer over auto’s nagedacht dan in heel mijn bijna vijfenveertigjarige leven. Ik schreef over een rally van elektrische wagens, blokrijden op de snelweg, automotivecongressen hier en in Berlijn en een pienter pookje. Een collega vroeg of ik hierdoor ook meer passie voor auto’s heb gekregen. Neuh, laat mij maar fietsen. Maar ik gun alle autofanaten hun pleziertjes.
    Snelwegproef geslaagd voor ATeam
    19 mei 2011 - De Grand Cooperative Driving Challenge, waarvoor afgelopen weekend de snelweg tussen Eindhoven en Helmond gebruikt werd, is wat het ATeam van de TU/e betreft een succes. De wedstrijd en de publieksdemonstratie leverden genoeg leermomenten op.
    De A270 tussen Helmond en Eindhoven was het hele weekeinde afgesloten voor de Grand Cooperative Driving Challenge. Foto | Rien Meulman

    Op 14 en 15 mei werd er wedstrijd gehouden waarbij de deelnemers in verschillende onderdelen punten konden halen. Ze moesten onderling zo netjes mogelijk afstand houden en proberen in een colonne op de linkerrijstrook eerder de finish te halen dan de rivalen op de rechterrijbaan. De rijtjes hadden een wisselende samenstelling van vier of vijf wagens.

    De DAF truck van het ATeam werd zesde van de negen deelnemers. “We trokken niet zo snel op als de gloednieuwe Volvo’s van de Zweedse nummers twee en drie en de VW Passat van de Duitse winnaar”, zegt Michel Mol, student Werktuigbouwkunde. “Maar voor het gevoel ging het heel goed en hebben we veel geleerd. Bijvoorbeeld dat we veel met andere teams moeten testen. Coöperatief is hier wel een sleutelwoord. Pas de week voor de challenge hebben we samen met anderen gewerkt, bij TNO. Ieder team heeft zijn eigen implementatie van hardware. Je moet rekening houden met andermans sensoren en antennes en het optrek-vermogen van de wagens. De organisa-tie van de challenge had alleen de communicatieregels vastgesteld.”

    De truck werd bestuurd door de enige van het team met een groot rijbewijs, Thijs van Keulen. “Dat is ook nog een leermomentje; voortaan meer dan één chauffeur in het team. We hebben Thijs zoveel laten doen dat hij op een gegeven moment bij het keren op de weg een paaltje raakte. Van pure vermoeidheid.” (NS)

    As far as TU/e’s ATeam is concerned, the Grand Cooperative Driving Challenge, for which the freeway between and Eindhoven and Helmond was closed off last weekend, was a success. The contest and demonstrations to the public proved that more tests with other teams are highly desirable.


    Lupo verkiest Berlijns podium boven Auditorium
    19 mei 2011 - Uitgerekend op de eerste dag van het Internationale Automotivecongres aan de TU/e, is de Lupo EL vertrokken richting Berlijn. Daar mag de elektrische wagen van Werktuigbouwkunde het Michelin Challenge Bibendum 2011 bijwonen, een evenement georganiseerd door de Franse bandenfabrikant. Behalve een zuinigheidswedstrijd zal de Lupo daar ook een behendigheidsproef moeten doorstaan.

    Paul van Oorschot en Erwin Meinders hebben maandagochtend de lichtgewicht Volkswagen Lupo EL op een aanhanger gezet om in Berlijn te komen. “Zevenhonderd kilometer aan een stuk rijden gaat helaas nog niet”, aldus Meinders. Hij vindt het een hele eer om uitgenodigd te zijn voor de Bibendum, een evenement dat georganiseerd wordt sinds 1998. “We kunnen ons meten aan andere voertuigen, waaronder veel OEM.” Original Equipment Manufactorers bedoelt hij daarmee, oftewel alle grote automerken. “We kunnen hier bovendien meer internationale belangstelling genereren, veel partijen bij het Automotive congres zijn al bekend met de Lupo EL.”

    Vaak is de jaarlijkse challenge ver weg van Eindhoven, vorig jaar was het in Rio de Janeiro, de keer daarvoor in 2007 in Shanghai. In tussenliggende recessiejaren is het niet georganiseerd.

    De Lupo EL gaat meedoen aan een zuinigheidswedstrijd over 125 kilometer waarna direct een acceleratietest wordt gedaan. In hoeveel seconden kun je na die afstand nog versnellen van 0 naar 100 kilometer? “Of is de fut er dan uit?”, vat Meinders de vraag hiervan samen. Verder zal er ook een manoeuvreer-opdracht zijn in Berlijn. Op vrijdagavond 20 mei is de prijsuitreiking. (NS)

    On the first day of the international automotive conference at TU/e, precisely the Lupo EL left for Berlin, where it will attend the Michelin Challenge Bibendum 2011, an event organized by the French tire manufacturer. Apart from an economy contest, the Lupo will also have to compete in an agility test and a dexterity test. The final results and awards ceremony are on Friday.