Communicatief kachelen
    Brainport krijgt testomgeving innovatieve mobiliteit
    19 mei 2011 - Er komt een groot samenwerkings-verband rondom innovatieve verkeerssystemen in de regio Eindhoven-Helmond. Zo’n twintig bedrijven, wegbeheerders en kennisinstellingen, waaronder de TU/e, gaan hun kennis en testfaciliteiten van lopende projecten met elkaar delen. Daarvoor hebben ze 15 mei een Letter of Intent getekend.

De kern ligt in het delen van kennis, kostbare faciliteiten en het gezamenlijk werken aan innovatieve verkeerssystemen voor een betere doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid. De permanente, geïntegreerde testomge-ving heeft als werktitel de Dutch Integrated Testsite Cooperative Mobility (DITCM).

Het delen van testfaciliteiten gebeurt nu ook al, maar zal worden geïntensiveerd. Een voorbeeld: camera’s die door TNO worden gebruikt bij een proef op de A270 rondom coöperatief rijden, worden na afloop niet weggehaald maar blijven hangen voor tests van andere partijen. Een ander voorbeeld: gezamenlijk gebruik van de control room op de Automotive Campus in Helmond.

Doel is het versnellen van de ontwikke-ling van innovatieve mobiliteitstoepassingen en de Nederlandse positie in Europa te versterken. Projectleider Joëlle van den Broek: “De intensieve samenwerking tussen overheidspar-tijen, ondernemingen, onderwijs- en kennisinstellingen (…) zorgt ervoor dat er sneller betere producten beschikbaar komen.” De samenwerkende partijen gaan het businessplan nu verder uitwerken, zodat begin 2012 de organisatie van start kan gaan.

De bedrijven, kennisinstellingen en overheden die voor DITCM hun krachten bundelen zijn TU/e, TU Delft, HTACampus, Brainport Development, Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant, High Tech Automotive Systems, TNO, TomTom, NXP Semiconductors, Peek Traffic, Logica, DAF, Navteq, IBM, Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant, de gemeente Helmond, NHTV en Fontys Hogeschool. (SK)

The Eindhoven-Helmond region will be setting up a major collaboration for innovative traffic systems. Some twenty companies, highway departments, and knowledge institutes – TU/e being one of them – will be sharing their test facilities for current projects. On May 15 last, they all signed a letter of intent to that end.