De kern ligt in het delen van kennis, kostbare faciliteiten en het gezamenlijk werken aan innovatieve verkeerssystemen voor een betere doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid. De permanente, geïntegreerde testomge-ving heeft als werktitel de Dutch Integrated Testsite Cooperative Mobility (DITCM).
Het delen van testfaciliteiten gebeurt nu ook al, maar zal worden geïntensiveerd. Een voorbeeld: camera’s die door TNO worden gebruikt bij een proef op de A270 rondom coöperatief rijden, worden na afloop niet weggehaald maar blijven hangen voor tests van andere partijen. Een ander voorbeeld: gezamenlijk gebruik van de control room op de Automotive Campus in Helmond.
Doel is het versnellen van de ontwikke-ling van innovatieve mobiliteitstoepassingen en de Nederlandse positie in Europa te versterken. Projectleider Joëlle van den Broek: “De intensieve samenwerking tussen overheidspar-tijen, ondernemingen, onderwijs- en kennisinstellingen (…) zorgt ervoor dat er sneller betere producten beschikbaar komen.” De samenwerkende partijen gaan het businessplan nu verder uitwerken, zodat begin 2012 de organisatie van start kan gaan.
De bedrijven, kennisinstellingen en overheden die voor DITCM hun krachten bundelen zijn TU/e, TU Delft, HTACampus, Brainport Development, Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant, High Tech Automotive Systems, TNO, TomTom, NXP Semiconductors, Peek Traffic, Logica, DAF, Navteq, IBM, Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant, de gemeente Helmond, NHTV en Fontys Hogeschool. (SK) |