Communicatief kachelen
    Lupo haalt vijf trofeeën op in Berlijn
    24 mei 2011 - Op het Michelin Challenge Bibendum 2011 in Berlijn heeft TU/e’s elektrische onderzoekswagen , de Volkswagen Lupo EL, maar liefst vijf awards gekregen. Het team heeft de gedeelde eerste prijs gewonnen in de klasse conceptauto’s. x11_s.jpg
    De Lupo EL in Berlijn. Foto | Autozine.nl

Vooral op acceleratie en zuinigheid deed de Lupo het erg goed. Binnen 3,6 seconden reed ze 50 km/u. Alleen een Franse Venturi trok sneller op. Wat zuinigheid betreft kon geen enkel automerk de Lupo overtreffen; met 9 kWh legde de kleine en lichtgewicht auto 125 kilometer af. ‘Met onze batterij hadden we de rally wel tweemaal kunnen afleggen’, twitterde het team. En: ‘we waren wel 30% zuiniger dan de gemiddelde deelnemer’.

Onder de twaalf concurrenten waren grote merken als Daimler, Nissan, Volvo en Audi. De overallprijs werd op het laatste moment in twee categorieën verdeeld: een voor de productieauto’s en een voor conceptauto’s. Die laatste award werd toegekend aan zowel de TU/e als de universiteit van Helsinki.

De organisatie schonk iedere deelnemer twee glazen trofeeën om de geringe uitstoot te roemen; de ‘local emissions award en de ‘well to wheel CO2 emissions award’.

Erwin Meinders, ir. Paul van Oorschot en dr.ir. Igo Besselink hebben het druk gehad vorige week. Terwijl veel automerken teams van twintig personen naar Berlijn afvaardigden, moesten zij met hun drieën de taken op gebied van transport, navigatie, media, besturing en reparaties uitvoeren. Een trotse Besselink: “Als underdog namen we deel aan het evenement. We wisten wel dat we zuinig waren, maar de betrouwbaarheid was ons nog niet bekend. We hadden nog geen duizend kilometer met de Lupo gereden.”

De Lupo is op een aanhangwagen naar Berlijn gebracht omdat het herladen teveel tijd zou kosten.

De volgende activiteit waar Lupo te zien zal zijn is Lowlands. (NS)

At the Michelin Challenge Bibendium 2011 in Berlin, TU/e’s electrical research car, the Volkswagen Lupo EL, won no less than five awards. The team won a shared first place in the category of concept cars. The Lupo performed especially well on acceleration and economy.