Communicatief kachelen

Eindhoven, hoofdstad van de vleeskweek

20 mei 2011 - De TU/e als centrum van het wereldwijde onderzoek naar kweekvlees. Dat schrijft het gerenommeerde Amerikaanse maandblad ‘The New Yorker’ deze week in het artikel ‘Test-Tube Burgers’. Hierin gaat journalist Michael Specter op zoek naar vlees dat is vervaardigd in een laboratorium. De verslaggever is erg onder de indruk van de kennis van de TU/e op dit gebied: “De universiteit, en de faculteit Biomedische Technologie in het bijzonder, is het centrum geworden voor onderzoek naar kweekvlees.”

Specter wilde antwoord krijgen op de vraag hoe lang het nog duurt, voordat je vlees kunt eten dat in een lab is geproduceerd. De verslaggever reisde daarvoor de wereld over. Op zoek naar de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Bij zijn zoektocht kwam hij uit in Nederland. Door hem omschreven als het ‘Silicon Valley’ van het kweekvlees.

In de faculteit Biomedische Technologie van de TU/e staat de journalist voor het eerst oog in oog met een ‘test-tube burger’. Niet meer dan een kluitje muizencellen van slechts enkele millimeters groot. Hoewel Specter het aanzicht visueel zo aantrekkelijk noemt als een hoopje ‘muizenpoep’, realiseert hij zich dat het de juiste weg is om vleeskweek op grote schaal mogelijk te maken.

Het artikel in the New Yorker is in zijn geheel lovend over Eindhoven en de TU/e in het bijzonder. Specter beschrijft Eindhoven als de hoofdstad van de Nederlandse industrial design beweging en de logische thuishaven voor de voornaamste technische universiteit van het land.

The New Yorker is een Amerikaans opinieblad met een wereldwijde oplage van meer dan één miljoen exemplaren. Het blad wordt gezien als één van de beste journalistieke bladen ter wereld. ‘Test-Tube Burgers’ is, tegen betaling, te lezen op de site van The New Yorker. Boekhandel Selexyz in Eindhoven heeft een aantal exemplaren van de papieren uitgave besteld. Die liggen naar verwachting volgende week in de winkel. (GvdN)

TU/e is the center of global research into cultured meat, says renowned American monthly ‘The New Yorker’ in this week’s article titled ‘Test-Tube Bugers’. For the article, journalist Michael Specter went in search of meat that was created in a lab. The reporter is quite impressed with TU/e’s knowledge in the field: “The University, and the Department of Biomedical Technology especially, has become the center of research into cultured meat.”