Communicatief kachelen

Nieuwe elektrische racewagen URE stuk lichter

20 mei 2011 - De nieuwe elektrische racewagen van het studententeam University Racing Eindhoven (URE) is een stuk lichter dan zijn voorganger. De URE06 is dankzij een ander chassis en gewijzigde wielophanging ruim dertig kilo afgevallen. De supersnelle bolide van de Technische Universiteit Eindhoven weegt nu nog 230 kilo. Dat bleek donderdag 19 mei tijdens de presentatie op de High Tech Automotive Campus in Helmond. x3_s.jpg
    De presentatie van de URE06 trok veel publiek. Foto | Jeroen Knippenberg.

De URE06 zal ongetwijfeld hoge ogen gooien op de racebanen in Europa. Gezien de verbluffende resultaten die de voorganger URE05e in 2010 haalde. Bij zijn debuut in de internationale arena van elektrisch aangedreven racewagens, scoorde de nieuwkomer direct podiumplaatsen.

Ook dit jaar zal URE deelnemen aan races in Engeland, Duitsland en Oostenrijk. De eerste vindt halverwege juli plaats op het bekende Britse circuit Silverstone.  “We hebben nog een tot twee weken nodig om onze racewagen af te bouwen. Daarna kunnen we hem nog anderhalve maand uitgebreid testen voordat we ermee gaan racen”, zegt Arjan van der Linden. Volgens de ‘operation manager’ van URE is de grootste winst gehaald in de gewichtsreductie.

“We hebben een gigantisch grote stap gemaakt. Die zal zeker terug te vinden zijn in de prestaties op het asfalt.” De vermageringskuur is volgens Van der Linden vooral te danken aan het ‘slimmer omgaan’ met materialen  zoals carbon en aluminium. Ook het nieuwe ontwerp van het chassis heeft de racewagen slanker gemaakt. Zo zijn bijvoorbeeld zijkappen verwijderd die de luchtaanvoer regelde voor de koeling van de voormalige verbrandingsmotor. “Nu we elektrisch rijden, hebben die helemaal niet meer nodig. Ook dat scheelt gewicht”, aldus Van der Linden.

De lichtere versie zal vermoedelijk niet alleen sneller zijn. Naar verwachting van de circa vijftig studenten die aan het project hebben gewerkt, zal de URE06 ook beschikken over een betere wegligging en wendbaarheid. (FvO)

The new electrical racecar of student team University racing Eindhoven (URE) is substantially lighter than its predecessor. Thanks to a different chassis and changes to the suspension, the URE06 lost no less than twenty kilos. TU/e’s high-speed racer now weighs 230 kilos, it turned out at the presentation at the High-Tech Automotive Campus in Helmond last Thursday, May 19.

The URE06 is sure to score big time on European race tracks, considering URE05’s astonishing results back in 2010. At its international debut in the electrical racecar arena, the newcomer was an immediate prize winner.