Communicatief kachelen
    Student slordig met ov-kaart
    23 mei 2011 - Studenten verliezen hun ov-chipkaart twee keer zo vaak als andere reizigers. Ook maken zij hun kaart vaker stuk, schrijft staatssecretaris Zijlstra aan de Tweede Kamer.

Ruim de helft van de studenten die in maart een nieuwe chipkaart aanvroegen, gaf diefstal of verlies als reden op. In nog eens dertig procent van de gevallen bleek de student zelf verantwoordelijk voor de schade, schrijft Zijlstra.

Wanneer een kaart kwijtraakt of stukgaat buiten de schuld van de student om, kan die zijn trein-, bus- en metrokaartjes declareren bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. Maar ze moeten de kosten eerst zelf voorschieten.

Kan dat niet anders, vroeg VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas begin deze maand. Bijvoorbeeld door studenten een brief te geven waarmee zij kunnen aantonen dat ze vrij mogen reizen. Maar daar ziet Zijlstra niets in. Een brief is gemakkelijk te vervalsen en je kunt er geen metropoortjes mee openen. (HOP)

Students careless with public-transport card
    Students lose their public transport card twice as often as do other travelers. They also tend to break their cards more often, says State Secretary Zijlstra in a letter to the House of Representatives. Over half of students who registered for a new card in March said theirs was stolen or lost. In thirty per cent of cases, students themselves were responsible for the damage, Zijlstra says.