TU/e als thuishaven
    Elektrische racewagen URE stuk lichter
    26 mei 2011 - De nieuwe elektrische racewagen van het studententeam University Racing Eindhoven (URE) is een stuk lichter dan zijn voorganger. De URE06 is dankzij een ander chassis en gewijzigde wielophanging ruim dertig kilo afgevallen. De supersnelle bolide weegt nu nog 230 kilo. Vorige week werd de wagen gepresenteerd.
    De nieuwe racewagen van URE. Foto | URE

Ook dit jaar zal URE deelnemen aan races in Engeland, Duitsland en Oostenrijk. De eerste vindt halverwege juli plaats op het bekende Britse circuit Silverstone. “We hebben nog een tot twee weken nodig om onze racewagen af te bouwen. Daarna kunnen we hem nog anderhalve maand uitgebreid testen voordat we ermee gaan racen”, zegt Arjan van der Linden. Volgens de ‘operation manager’ van URE is de grootste winst gehaald in de gewichts-reductie. “We hebben een gigantisch grote stap gemaakt. Die zal zeker terug te vinden zijn in de prestaties op het asfalt.” De vermageringskuur is volgens Van der Linden vooral te danken aan het ‘slimmer omgaan’ met materialen zoals carbon en aluminium. De lichtere versie zal vermoedelijk niet alleen sneller zijn. Naar verwachting van de circa vijftig studenten die aan het project hebben gewerkt, zal de URE06 ook beschikken over een betere wegligging en wendbaarheid. (FvO)

The new electrical racecar of student team University racing Eindhoven (URE) is substantially lighter than its predecessor. Thanks to a different chassis and changes to the suspension, the URE06 lost no less than twenty kilos. TU/e’s high-speed racer now weighs 230 kilos.