TU/e als thuishaven
    Eindhoven de slimste!
    6 juni 2011 - Het staat al langer op billboards te lezen, maar vanaf vrijdag 3 juni is het een feit: Eindhoven is de slimste regio van de wereld. Het Intelligent Community Forum heeft Brainport Eindhoven uitgeroepen tot slimste regio van de wereld voor het jaar 2011 uit een deelnemersveld van ruim driehonderd regio’s. x20_s.jpg

Brainport wordt door ICF gezien als een voorbeeld voor een nieuwe manier van denken over samenwerken en regionale ontwikkeling. TU/e-collegevoorzitter Arno Peels: “Deze prestigieuze prijs is een erkenning van de bijzonder goede regionale samenwerking in de triple helix van wetenschap, bedrijfsleven en overheid. De TU/e vervult met internationaal toonaangevend wetenschappelijk onderzoek hierin een belangrijke rol. Onze ambitie is om in de toekomst een nog grotere wetenschappelijke en maatschappelijke impact te maken met ons onderzoek, onderwijs en kennisvalorisatie.”

In het juryrapport roemt ICF het regelmatige overleg tussen werknemers, researchinstituten, de Kamer van Koophandel, de SRE, de TU/e en de overheden van Helmond en Eindhoven. ‘Zij komen samen om krachten, behoeften en doelstellingen te bespreken en de kansen te benutten.’ Als voorbeeld noemt ICF het project Brainport Health Innovation: ‘Om het welzijn voor ouderen en chronisch zieken te verbeteren en gezondheidszorgkosten te verminderen, heeft de regio het project Brainport Health Innovation opgezet.’

In het strategisch plan voor 2020 heeft de TU/e als een van haar speerpunten ook Health aangewezen. De faculteit BMT is daarbij betrokken en is van plan een biomedische campus in Veldhoven in de nabijheid van het Máxima Medisch Centrum op te zetten.

Burgemeester Rob van Gijzel en de Helmondse wethouder van Economische Zaken Yvonne van Mierlo namen in New York de prijs in ontvangst bij de afsluiting van de ICF-conferentie, die dit jaar gezondheidszorg als thema heeft.

ICF is een internationale denktank op het gebied van economie en sociale ontwikkeling die jaarlijks een ranglijst van slimme gemeenschappen samenstelt. In deze tiende editie stonden het Amerikaanse Dublin, het Canadese Windsor-Essex en de Franse regio Issy-les-Moulineaux naast Brainport Eindhoven in de finale. (NS)

It’s been posted on billboards for a while already, but it’s been a fact ever since Friday, June 3: Eindhoven is the smartest region of the world. From over three hundred regions, the Intelligent Community Forum voted Brainport Eindhoven the world’s smartest region of 2011.