TU/e als thuishaven

Gezamenlijke introductie in 2012 en meer studentenwoningen

27 mei 2011 - Een gezamenlijke introductie in 2012 en meer studentenwoningen in de binnenstad. Dat waren de twee belangrijkste uitkomsten van het openluchtdebat op donderdagavond 26 mei, dat georganiseerd werd door het Platform Wonen Eindhoven.

Ongeveer tachtig deelnemers hadden zich verzameld bij het Eindhovense Karel Vermeerenplantsoen, waaronder studenten, bestuurders van de onderwijsinstellingen, wethouders Fiers en Brink en vertegenwoordigers van vastgoedbeheer en woningcoöperaties. De avond was georganiseerd om te brainstormen over  ‘wat nog beter kan in Eindhoven studentenstad’.

Wonen in de binnenstad
    De studenten waren het er al snel over eens dat er meer studentenwoningen in de binnenstad moeten komen om de aantrekkelijkheid van Eindhoven als studentenstad te vergroten. Wethouder Mary Fiers beaamde dit. “Als je na 18.00 uur door de binnenstad loopt is het niet erg levendig. Met studentenwoningen boven de winkels in de binnenstad kunnen we hier iets aan veranderen.”
    Wonen boven de winkels is echter niet zomaar gerealiseerd. Fiers: “Er zijn allemaal verschillende eigenaren en ongeveer zevenhonderd eenheden, dat maakt de organisatie lastig. Maar er gloort wel hoop. We zijn niet meer alleen aan het praten, er is nu ook geld beschikbaar.” Woonbedrijf en de Gemeente Eindhoven stelden in totaal drie miljoen (beiden 1,5 miljoen) euro beschikbaar voor dit project.

Mr. Jo van Ham, lid van het College van Bestuur aan de TU/e, vindt het belangrijk dat ook het TU/e-terrein levendiger wordt. Hij meldt dat komende dinsdag een intentieverklaring met studentenhuisvester Vestide wordt getekend waarin vermeld staat dat de wens er is om 250 wooneenheden op de campus bij te bouwen. Ook moet er een AH To-Go komen, en een restaurant in de W-hal.

Gezamenlijke introductie
    Volgens Bram Sprenkels, voorzitter van studentenvereniging ESC, is binding met de stad het allerbelangrijkst. “Goede woonvoorzieningen zijn belangrijk, maar als we hier meer studenten naartoe willen trekken en willen dat ze zich hier vestigen, moeten we ervoor zorgen dat ze binding krijgen met de stad Eindhoven. Een gezamenlijke introductieweek waarbij het niet alleen draait om de onderwijsinstelling maar juist om de stad zou hier een prima middel voor zijn.”

Een gezamenlijke introductie van de TU/e, Fontys Hogescholen, Design Academy en de Gemeente Eindhoven, zoals de TIC week in Tilburg: één groot feest dat voornamelijk draait om kennismaken met de stad. Henk Brink (wethouder Gemeente Eindhoven), Joep Huiskamp (beleidsmedewerker bij de TU/e en projectleider van Eindhoven Studentenstad) en Rinus Verberne (docent bij Fontys Hogescholen) zien dit idee wel zitten. Huiskamp: “We hebben vorige week met een aantal mensen van de onderwijsinstellingen en de gemeente bij elkaar gezeten, en toen ook besproken dat een gezamenlijke introductie in 2012 een uitstekend idee zou zijn.” Die afspraak wordt tijdens het debat formeel bevestigd door de betrokken organisaties.  Op de vervolgvraag van Selina Polman, bestuurslid SSRE,  ‘wie dit nu vervolgens gaat organiseren’ komt nog geen eenduidig antwoord, maar dat er een gezamenlijke introductie komt, is vastgelegd. (HB)

In 2012, there should be a joint introductory period and in the future there should be more student housing in the city center. These were the two most important conclusions from the open-air debate that was held last Thursday night, May 26. The debate was organized by Platform Wonen Eindhoven.