TU/e als thuishaven
    GEWIS wint wiskundewedstrijd Nacht van Eindhoven
    31 mei 2011 - Studievereniging GEWIS (faculteit Wiskunde & Informatica) heeft afgelopen vrijdag de vijfde editie van de Nacht van Eindhoven gewonnen - een wedstrijd op het gebied van toegepaste statistiek, operations research en optimalisatie. Negen teams van acht Nederlandse universiteiten moesten van 26 op 27 mei vier complexe rekenopgaven maken bij het kantoor van het organiserende Eindhovense adviesbureau CQM . x8_s.jpg
    Britt Mathijsen, Laura Sprenkels en Thomas Meyfroyt.

Hoe minimaliseer je de gemiddelde wachttijd van alle verkeersdeelnemers op de drukke Eindhovense kruising van Eindhoven, tussen de Kennedylaan en de Onze Lieve Vrouwestraat? Maak een plan voor de inzet van onderhoudsmedewerkers van een koffieautomatenleverancier. Adviseer een bedrijf in de consumentenelektronica over een miljoeneninvestering en geef inzicht in de risico's. Bij het spel Formule Vectorrace moesten de deelnemers wiskundig onderbouwd tegen elkaar ‘racen’. Het was aan de studenten om aan de hand van berekeningen de beste oplossing voor deze praktijkgerelateerde problemen te vinden.

GEWIS had acht studieverenigingen als concurrenten; Industria (Technische Bedrijfskunde, TU/e), Kraket (Vrije Universiteit Amsterdam), VSAE (Universiteit van Amsterdam), A-Eskwadraat (Universiteit Utrecht), Abacus (Universiteit Twente), Vectum (Maastricht University), Asset (Universiteit van Tilburg) en Vesting (Rijksuniversiteit Groningen). GEWIS won, Industria haalde uiteindelijk de vijfde plaats.

Volgens Britt Mathijsen van GEWIS was de wedstrijd ‘best heftig’. En dat zat hem niet in de nacht wakker blijven, maar wel in het niveau van de opgaven: “Je blijft bezig en hebt geen tijd om aan slapen te denken. De opgaven waren behoorlijk pittig. We hebben steeds gebrainstormd en onze ideeën zo goed mogelijk doordacht.” Britt en studiegenoten Laura Sprenkels en Thomas Meyfroyt wonnen tweeduizend euro met hun prestatie. (JvG)

GEWIS wins maths competition Nacht van Eindhoven
    Last Friday, student association GEWIS (Department of Mathematics & Computer Science) won the fifth edition of the Nacht van Eindhoven (Night of Eindhoven), a competition on applied statistics, operations research and optimalization. In the night of May 26 to May 27, nine teams from eight Dutch universities had to solve four complex calculations at the office of CQM Consultancy, organizer of the night.