TU/english?
    Onderwijssysteem OASE stuit op nodige kritiek in eerste week
    9 juni 2011 - De introductie van het onderwijsinformatiesysteem OASE verloopt niet zonder problemen. Op de dag van de introductie, dinsdag 31 mei, bleek de koppeling naar Studyweb niet te werken. Ook nadat dit was verholpen bleef het systeem de afgelopen week traag en konden studenten en docenten vaak niet bij relevante informatie.

Maandag kwamen bij de redactie van Cursor diverse berichten binnen van ontevreden studenten die klaagden over de traagheid van de site. De onrust onder studenten is begrijpelijk aangezien de sluitingstermijn voor het aanmelden voor de komende tentamenperiode op zondag 12 juni sluit. Diverse studenten lijken bij het aanmelden in OASE tegen problemen aan te lopen.

Om de gebreken van het nieuwe systeem te omzeilen hebben Bedrijfs-kundestudenten maandag onder de naam Studenten Team Tijdelijke Studyweb een map op dropbox.com geopend waar studenten en docenten tijdelijk hun bestanden zouden kunnen plaatsen. Dit initiatief stierf echter al snel een stille dood toen GeenStijl maandagmiddag het wachtwoord publiceerde in een stuk met als kop ‘TU Eindhoven faalt in digitale werkomgeving’.

Jip de Kort, derdejaars Technische Bedrijfskunde: “Ik vind het prima dat ze proberen dingen te vernieuwen, maar je kunt je afvragen of het slim is om een nieuw systeem twee weken voor de tentamens in te voeren. Ik vraag me ook af of dit de echte OASE is, volgens mij word je nog gewoon doorverwezen naar Studyweb. Gelukkig had ik me al eerder opgegeven voor de tentamens.”

Thomas Reijnaerts, fractievoorzitter van PF in de U-raad, beaamt dat het moment voor de introductie ongelukkig is gekozen. Wel denkt hij dat een groot deel van de problemen is te wijten aan de onbekendheid van studenten met het systeem. “De meeste studenten gingen tot dusverre direct naar Studyweb en dat is niet meer mogelijk. Zelf gebruikte ik DLWO al enige tijd, waardoor de overstap voor mij soepeler is.”

Mr. Jo van Ham, lid van het College van Bestuur, zegt eveneens te vermoeden dat de meeste klachten komen van ouderejaars die nog altijd direct inlogden op Studyweb. Het moment van de livegang van OASE verdedigt hij door te stellen dat de faculteiten de vakkenpakketten voor volgend jaar nu echt online wilden hebben. Van Ham: “Er is vanzelfsprekend een stresstest uitgevoerd, maar het is onmogelijk om je volledig voor te bereiden op het moment dat duizenden studenten gelijktijdig inloggen.” Het collegelid geeft aan dat de problemen die zich nu nog voordoen op het gebied van de performance, zo snel mogelijk zullen worden opgelost.

STU, functioneel beheerder van OASE, en Dienst ICT hebben dinsdag alle studenten een mail gestuurd waarin uitleg gegeven wordt over de problemen met betrekking tot de performance. Wie op dit moment nog niet bij de vakkensite kan, wordt geadviseerd om een mail te sturen naar helpdesk.onderwijs@tue.nl. Daarop ontvangt de aanvrager de url van de betreffende Sharepointsite en kan men alsnog bij het studiemateriaal komen. (TJ/HK)

The introduction of the education information system OASE has been no picnic. On the day of implementation on Tuesday, May 31, the link to Studyweb was dead. Even after the problem was solved, the past week saw a slow system, and students and staff were often unable to reach important information. Last Tuesday, OASE’s functional administrator STU and ICT Services sent an e-mail to all students explaining the current performance problems.