TU/english?
    Eindhoven de slimste!
    9 juni 2011 - Het staat al langer op billboards te lezen, maar sinds vrijdag 3 juni is het een feit: Eindhoven is de slimste regio van de wereld. Het Intelligent Community Forum heeft Brainport Eindhoven uitgeroepen tot slimste regio van de wereld voor het jaar 2011 uit een deelnemersveld van ruim driehonderd regio’s.

Dr.ir. Masi Mohammadi is als Bouw-kundedocent en onderzoeker betrokken bij Brainportprojecten op het gebied van domotica voor vergrijzing. Ze was in New York op de ICF-conferentie en heeft de trofee van glas mee naar Eindhoven mogen brengen. “Een volle week hebben we overlegd met andere organi-saties die zich bezighouden met het langer zelfstandig doen wonen van ouderen. We hebben de start gemaakt voor een brede samenwerking met de naam ‘slim leven’.”

In het juryrapport roemt ICF het regel-matige overleg tussen werknemers, researchinstituten, de Kamer van Koop-handel, de SRE, de TU/e en de over_heden van Helmond en Eindhoven. ‘Zij komen samen om krachten, behoeften en doelstellingen te bespreken en de kansen te benutten.’ Als voorbeeld noemt ICF het project Brainport Health Innovation: ‘Om het welzijn voor ouderen en chronisch zieken te verbeteren en gezondheidszorgkosten te vermin-deren, heeft de regio het project Brainport Health Innovation opgezet.’ De faculteit BMT is daarbij betrokken en is van plan een biomedische campus in Veldhoven in de nabijheid van Máxima Medisch Centrum op te zetten. In het strategisch plan voor 2020 heeft de TU/e als een van haar speerpunten ook Health aangewezen.

ICF is een internationale denktank op het gebied van economie en sociale ontwikkeling die jaarlijks een ranglijst van slimme gemeenschappen samenstelt. In deze tiende editie stonden het Amerikaanse Dublin, het Canadese Windsor-Essex en de Franse regio Issy-les-Moulineaux naast Brainport Eindhoven in de finale. (NS)

It’s been posted on billboards for a while already, but it’s been a fact ever since Friday, June 3: Eindhoven is the smartest region of the world. From over three hundred regions, the Intelligent Community Forum voted Brainport Eindhoven the world’s smartest region of 2011.