TU/english?

VVD: “Vergeet student niet bij innovatieplannen”

9 juni 2011 - Bedrijven en wetenschappers staan klaar om met het geld voor de zogeheten topsectoren aan de haal te gaan, aldus Anne-Wil Lucas van de VVD.

“Maar laten ze in hun plannen de studenten niet vergeten.”

x1_s.jpg
    Tweede Kamerlid Anne-Wil Lucas

Nederland moet nog beter worden op terreinen als energie, water, chemie, landbouw en technologie, vindt het kabinet. Alles bij elkaar kunnen negen sectoren een steuntje in de rug gebruiken. Daarom komt er een ‘topsectorenbeleid’.

Het is niet de eerste poging om de kenniseconomie beter te organiseren. Politici debatteren er al jaren over: hoe komt wetenschappelijke kennis bij het bedrijfsleven terecht, en hoe komen universiteiten erachter met welke vragen het bedrijfsleven zit?

De sleutel zou wel eens bij studenten kunnen liggen, denkt VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas. Maar ze vreest dat juist de die over het hoofd worden gezien in de komende plannen.

“Het topsectorenbeleid is nieuw, dus universiteiten en bedrijven denken dat er geld te halen valt voor onderzoek”, zegt Lucas. “Als ze over kennis praten, bedoelen ze meestal R&D of wetenschappelijk onderzoek. Maar wat heb je aan fantastisch onderzoek als er geen afgestudeerden zijn die met de resultaten aan de slag kunnen?”

De vertegenwoordigers van de sectoren (in het jargon: ‘topteams’) werken nu aan plannen die ze deze zomer aan het kabinet zullen aanbieden. Ze zouden daarbij ook over onderwijs moeten nadenken, vindt Lucas. “Studenten komen als stagiairs bij bedrijven en universiteiten over de vloer. Maak daar gebruik van. Zorg voor meer stages. Vraag aan stagiairs of ze alvast een onderzoeksopdracht voor de volgende stagiair kunnen bedenken. Laat ook universitaire studenten meer met het bedrijfsleven in aanraking komen.”

Daar kunnen scholarships volgens haar bij helpen: bedrijven zouden vaker moeten aanbieden de kosten voor een masteropleiding te betalen, om zo voldoende geschoold personeel te creëren. “Anders moeten ze hun ingenieurs uit het buitenland halen of zelfs het hele bedrijf naar het buitenland verplaatsen”, waarschuwt Lucas. “Helaas gebeurt dat nu al.”

Er is voor bedrijven nog veel meer mogelijk, zegt Lucas. “Denk ook aan prijsvragen voor studenten: wie verzint de beste oplossing voor een probleem? Daar is sinds kort een website voor: www.studentenprijsvraag.nl.” (HOP)

Companies and scientists are ready to grab the money meant for so-called top industries and run, says VVD’s MP Anne-Wil Lucas. “But their plans shouldn’t exclude students.” She thinks scholarships might help: businesses should offer to pay for a master’s education more often, as that would lead to more educated employees. “Otherwise, they’d have to get their engineers from abroad or even move their entire business to another country,” Lucas warns. “Unfortunately, that’s happening already.”