TU/english?
    TU/e-medewerker wint Archiprix International
    10 juni 2011 - Ir. Gijs Adriaansens is één van de acht prijswinnaars van de Archiprix International, een zeer prestigieuze onderscheiding voor jonge architecten. Adriaansens studeerde in maart 2010 af aan de TU/e bij Bouwkunde en is inmiddels onderzoeksmedewerker bij de faculteit. De uitreiking vond gisteren plaats in het Guggenheim Museum in New York. x3_s.jpg
    Het winnende ontwerp van Gijs Adriaansens.

Adriaansens won met zijn ontwerp ‘Amsterdam Alphabet’, dat hij anderhalf jaar geleden maakte als afstudeerproject. Hij maakte een herontwerp voor de Wibautstraat. Hij zei er eerder over tegen Cursor: “Mijn ontwerp voegt een nieuw type gebouw toe dat zowel aansluit bij de oude als de nieuwe structuur en geeft toch de hoogte waar de straat om vraagt. De torens steken achter de oudere woningen uit en sluiten aan bij de moderne kantoorpanden uit de jaren ’70. Zo geef je de straat hoogte zonder de oudere bebouwing te verdringen.”

Dit jaar dienden zeventig landen samen driehonderd projecten in. De acht prijswinnaars ontvingen de Hunter Douglas Award en gaan naar huis met een geldbedrag en een beeldje.

De Archiprix begon ooit als een Nederlandse prijs voor het beste afstudeerwerk op het gebied van architectuur,stedenbouw en landschapsarchitectuur. Sinds 2001 wordt de prijs ook internationaal uitgereikt en ondertussen zijn er edities geweest in, onder andere, Glasgow, Shanghai en Istanbul. Op dit moment werkt de organisatie samen met 1457 universiteiten. (JvG)

Ir. Gijs Adriaansens is one of the eight prize winners of Archiprix International, a very prestigious Award for young architects. Adriaansens graduated from TU/e’s Departement of Architecture, Building & Planning in March of 2010 and is currently part of the department’s research staff. The awards ceremony was held in the Guggenheim Museum in New York yesterday.