TU/english?
    Kartrekker Lex Lemmens tijdens kick-off bachelorhervorming:
    "Het goede dat we hebben, gaan we beter doen"
    10 juni 2011 - Dat de hervorming van de bachelor inmiddels binnen de TU/e begint te leven, mocht wel worden opgemaakt uit de zeer ruime opkomst van medewerkers en studenten bij de kick-off meeting op donderdagmiddag 9 juni. De namen van degenen die kartrekker Lex Lemmens het komend jaar gaan bijstaan bij deze ingrijpende onderwijsoperatie, zijn inmiddels ook bekend.

Rector Hans van Duijn opende de bijeenkomst met een kort betoog over het waarom van de hervormingen en wat ze precies gaan inhouden. Meer flexibiliteit en meer studieroutes, grotere keuzeruimte, maar ook nog altijd de mogelijkheid om de diepte in te gaan, betere studeerbaarheid, betere verdeling van de studie- en examendruk, meer zelfstudie, gedegen coaching, compensatoir tentamineren en het verdwijnen van de huidige minoren. Alle aspecten die het College van Bestuur op korte termijn ingevoerd wil zien, passeerden de revue. Volgens Van Duijn moet het nieuwe bachelorprogramma als een magneet gaan werken op de instroom van de TU/e. Want dat is de grootste angst en bedreiging; de instroom slinkt, het marktaandeel en daarmee de rijksinkomsten lopen terug, wat de universiteit miljoenen en zelfs enige bacheloropleidingen kan gaan kosten.

Lex Lemmens was tot voor kort nog opleidingsdirecteur bij de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences, maar is nu helemaal vrijgemaakt voor zijn nieuwe job; het zo snel mogelijk van de grond krijgen en implementeren van het nieuwe onderwijsmodel. Donderdag werden de namen bekend van de mensen die hem daarbij gaan helpen. De samenstelling van 'Taskforce Two', zoals rector Van Duijn die donderdag betitelde, bestaat uit de hoogleraren Anthonie Meijers (IE&IS), Berry Eggen (ID), Elena Lomonova (EE) en Erwin Kessels (TN), de opleidingsdirecteuren Rick de Lange (W) en Emiel van Berkum (W&I), directeur bedrijfsvoering Paul Scholte (B en verantwoordelijk voor de financiële aangelegenheden) en Karen Ali (hoofd STU).  Vanuit de Eindhoven School of Education (ESoE) is hoogleraar Perry den Brok erbij betrokken voor ondersteuning op didactisch gebied. De studenten Nienke van Dijk en Twan Kamp completeren het team.

Lemmens heeft inmiddels al veel gesprekken gevoerd en gaf een korte weergave van de vragen en zorgen die daarbij aan bod waren gekomen. Lemmens: "Men is bang dat we hiermee de intrinsiek geïnteresseerde techniekstudent afstoten. Ik weet zeker van niet. Is dit voldoende om een instroomverhoging van vijftig procent te realiseren in tien jaar? Daar weet ook ik het antwoord nu nog niet op. Kan de staf het aan? Ik verwacht dat het ook voor de docent aantrekkelijker lesgeven wordt en dat het hem of haar minder tijd gaat kosten. En kan het in zo'n korte periode ingevoerd worden? Men heeft mij verteld dat het niet onmogelijk is en daaruit concludeer ik dan maar dat het kan."

Lemmens' slogan bij deze operatie luidt: 'Samen vanuit het goede dat we hebben het beter gaan doen'.In september 2012 moet al een aanzienlijk deel van de hervormingen zijn doorgevoerd. Lemmens liet al eerder weten dat het jaar daarna het hele systeem om moet zijn. (HK)
    It’s safe to say the redesign of the bachelor curriculum is starting to become a popular theme TU/e, judging from the turnout of staff and students at the kickoff meeting last Thursday afternoon, June 9. The names of the people that will be helping out leading man Lex Lemmens in this drastic educational reform operation are now also known.