"Het schijnt stormgelopen te hebben in Shanghai tijdens de wereldtentoonstelling. Bijna iedereen is geweest. Maar voor de enkeling, onder wie ikzelf, die niet in staat was om even op en neer te vliegen, is de Nederlandse inbreng -of liever gezegd de Brabantse inbreng- nog een keer bij ons te zien. En omdat John Körmeling de ontwerper en curator van het paviljoen was en ook de regie bij ons heeft overgenomen, is er wederom een wereldtentoonstelling, maar nu in Eindhoven." Zo motiveert Piet Hein Eek de expositie 'Ni Houdoe'.
De titel is een samentrekking van het Chinese 'ni hao' (hallo) en het Brabantse 'houdoe'. Of in Eeks woorden: "Chinees lijkt nogal op Brabants; toen John vertrok uit Shanghai zeiden ze allemaal 'Ni houdoe'."
Op de opening waren ze er niet, de Chinezen, wel talloze Eindhovenaren om de vele Brabantse bijdragen te bekijken. Op houten standaarden, die doen denken aan abstracte vogelverschrikkers, hangen foto's van de Brabantse exposanten. Daarnaast, vrij geplaatst in de grote industriële ruimte, staan beelden, apparaten en andere zaken. Zoals de platte auto van Körmeling; een zwart-witte variant van de overbekende Rietveldstoel en de 'gouden' (goudgeverfde) vloertegels van Karin An Rijlaarsdam met de tekst 'Happy VIP'.
Ondanks -of dankzij- de ogenschijnlijke chaos springt een aantal beelden eruit. Zoals de vele witte schapen, compleet met foto's van deze 'dieren' in Shanghai. Even aandoenlijk, want het lijkt een poppenhuiskeuken: de 'Chulha', een oven die Philips Design ontwikkelde voor India om binnenshuis te koken op biogas.
Op grotere foto's staan onder meer een beeld van beeldend kunstenaar Henk Visch of producten van ASML. Maar ook de 'Turbineauto' van Oskar de Kiefte. Lang geleden, toen hij stage liep bij Körmeling, draaide De Kiefte een Porsche om: met het stuur aan de achterkant en vice versa, voor een betere stroomlijn. In een hoekje van de hal lijkt een achteloos aan de kant gezette Hollandse huisraad te staan, maar dan met allerlei designklassiekers.
Op vloer 2 staan beelden van Tom Claassen. Een groter contrast is nauwelijks mogelijk: veel ruimte, overzichtelijk opgestelde beelden. Claassen is niet alleen in de kunstwereld bekend: hij heeft veel fraaie beelden in de openbare ruimte staan, zoals de familie olifanten langs de snelweg A6 bij Almere. (GV)
De expositie is vrij toegankelijk en te zien tot 27 augustus (Halvemaanstraat 30 op Strijp-R)
www.pietheineek.nl/nl/home.

Overzicht van de expositie.
|