Cancan voor jarige TU/e
    Bezuiniging voor 2012: 13,5 miljoen
    23 juni 2011 - De faculteiten en diensten moeten voor 2012 een bezuiniging van 13,5 miljoen zien te verwerken binnen hun begrotingen. Dat bedrag kan in de jaren daarna nog oplopen. Het College van Bestuur verwacht naar aanleiding hiervan geen universiteitsbrede reorganisaties, maar sluit niet uit dat zoiets wel binnen de faculteiten en diensten gaat plaatsvinden. De uitvoering van het Strategisch Plan 2020, de nieuwbouwplannen en de herziening van het bacheloronderwijs worden gewoon doorgezet.

Uiteindelijk is er een bezuiniging van 13,5 miljoen noodzakelijk om ook in 2012 uit te komen op een sluitende begroting. CvB-voorzitter Arno Peels en CvB-lid Jo van Ham zeggen stevig vast te houden aan de nullijn en daarbij te worden gesteund door de decanen. Van Ham: “Wij hebben nu de kaders gesteld, het is aan de faculteiten en diensten om die de komende maanden verder in te vullen. Eind oktober kijken we of ze daar ook in geslaagd zijn. We verwachten wel dat iedereen zijn taakstelling haalt.”

Het verlies van marktaandeel in inschrijvingen, graden en promoties slaat volgend jaar het grootste gat in de rijksmiddelen die de TU/e ontvangt; een terugval van 4,9 miljoen. Het aandeel dat de TU/e moet opbrengen in het kader van een landelijke efficiëncykorting op onderzoek staat op 4,5 miljoen. En ondanks het feit dat de langstudeerdersregeling is uitgesteld tot september 2012, verwacht het CvB hiervan toch een verlies van ruim een kwart miljoen. In de jaren daarna kan die tegenvaller oplopen tot een bedrag dat tussen de 2 tot 7 miljoen uitkomt, want de TU/e zal dan ook een deel moeten opbrengen van een generieke bezuiniging van 190 miljoen die aan de langstudeerdersregeling is gekoppeld. Peels: “Op dit moment weten we nog niet welke parameters het ministerie daarbij gaat toepassen, dus zijn er nog geen precieze bedragen voor te noemen. Maar we hebben de faculteiten wel gewaarschuwd dat ze na 2012 rekening moeten houden met nog grotere bezuinigingen.”

Naast een teruggang in middelen wordt in 2012 ook geld uitgetrokken voor nieuwe ontwikkelingen, zoals life science faciliteiten voor Biomedische Technologie (BMT) en verhuiskosten voor apparatuur van Technische Natuurkunde (TN). Daarbij gaat het om een bedrag van 1 miljoen. Ook krijgt BMT als relatief jonge faculteit in 2012 een lichtere taakstelling, zo laat Van Ham weten. Dat geldt ook voor het Informatie Expertise Centrum (IEC). Van Ham: “Dat heeft te maken met het oplopen van de kosten voor abonnementen op tijdschriften en digitale netwerken en collectiebehoud in het algemeen.”

De opstart van de nieuwbouw voor Electrical Engineering en TN, Project 2, vraagt om extra investeringen van 2 miljoen. Voor de hervorming van het bacheloronderwijs is in 2012 zo’n 3 miljoen nodig, zo schat het CvB. Peels: “Dat bedrag hopen we te kunnen halen uit 3TU-middelen. Begin juli kunnen we daarover meer duidelijkheid verschaffen.”

Er staat ook nog een aantal instellingsbrede maatregelen op stapel om kosten te reduceren. Zo zal het kerstpakket dit jaar ‘mooi maar sober’ zijn. Over het stopzetten van de verkoop van verlofdagen gaat het CvB nog in gesprek met de bonden. Studenten gaan procentueel meer bijdragen aan hun notebook. Dat was fiftyfifty, maar dat stijgt voor de student naar zestig procent. Ook komt het Onderwijs en Studenten Service Centrum binnenkort met een voorstel om het aantal bestuursbeurzen te terug te brengen. (HK)

Starting next year, departments and services have to process cutbacks worth 13.5 million euro in their budgets. The sum may increase in the years to come. For now, the Executive Board isn’t expecting any university-wide reorganizations. The implementation of the Strategic Plan 2020, new development plans and the redesign of the bachelor are still on.