Cancan voor jarige TU/e
    CvB-voorzitter Peels ziet aanknopingspunten in adviezen topsectoren
    Bedrijfsleven: meer invloed op uni’s
    23 juni 2011 - Het bedrijfsleven wil meer te zeggen krijgen over wetenschappelijk onderzoek aan de Nederlandse universiteiten. Onderzoeksgeld moet sterker afhankelijk worden van de commerciële mogelijkheden. Vrijdag 17 juni ontving minister Maxime Verhagen adviezen van negen teams, die evenzoveel topsectoren hebben onderzocht. Volgens collegevoorzitter dr.ir. Arno Peels sluiten die goed aan bij de ambities en concrete acties van de TU/e.

In de brief stonden de voorstellen en toekomstplannen opgesomd die de kenniseconomie moeten versterken. Groepjes van wetenschappers, topambtenaren, ondernemers uit het mkb en (voormalige) bestuurders van grote bedrijven vertegenwoordigen ieder een ‘topsector’, waar volgens het kabinet kansen lijken te liggen voor innovatie en groei. Denk aan gebieden als water, chemie, life sciences en high tech, maar ook creatieve industrie, logistiek en tuinbouw.

Verhagen nam de plannen met enthousiasme in ontvangst, maar benadrukte dat wetenschappers en bedrijfsleven “samen aan het stuur” zitten in het nieuwe bedrijvenbeleid van het kabinet.

Maar in hun gezamenlijke brief laten de teamvoorzitters van de topsectoren daar weinig van merken. Zij benadrukken dat het bedrijfsleven meer te zeggen moet krijgen. Maak een groter deel van de universitaire financiering afhankelijk van ‘valorisatie’ en samenwerking met het bedrijfsleven, opperen ze. Al zeggen ze ook dat het belang van fundamenteel onderzoek daarbij niet ter discussie staat. Dat moet echter grotendeels uit de eerste geldstroom betaald worden.

“Kern van deze aanpak is dat onderwijs en bedrijfsleven duurzame partners worden waarbij de vraag van het bedrijfsleven sterker leidend wordt”, aldus de voorzitters in hun brief. Slechts één van hen heeft ooit een universiteit geleid: Amandus Lundqvist, tot vorig jaar mei nog voorzitter van de TU/e. De rest heeft zijn sporen elders verdiend.

De teamvoorzitters vinden dat ‘arbeidsmarktrelevantie’ een belangrijke rol moet gaan spelen in de bekostiging van hogescholen en universiteiten. Wie een studie wil volgen waar weinig economische muziek in zit, moet voortaan maar loten. De behoefte aan afgestudeerden op de arbeidsmarkt moet zwaarder gaan wegen in het onderwijs. ‘Structurele aandacht is daarbij geboden voor de instroom naar bèta-techniek’, zo valt te lezen. Selectie aan de poort en een verhoogd collegegeld moeten bijdragen aan de wens om meer studenten aan de juiste opleidingen te laten afstuderen.

Van de overheid verlangen de bedrijven vooral betrouwbaarheid. Aan incidentele gelden (“buitenboordmotoren”) heeft het bedrijfsleven te weinig. Zo zou de overheid duidelijkheid moeten geven over de toekomst van de technologische topinstituten (TTI’s), die nu op tijdelijke financiering drijven: moeten die uiteindelijk hun deuren sluiten of niet?

CvB-voorzitter Arno Peels is tevreden en somt aanknopingspunten op: “Herkenbaar en aantrekkelijk bètaonderwijs staat juist stevig op de kaart bij ons met de recent gestarte bachelorherziening. Wij brengen de gewenste focus aan in het onderzoek op maatschappelijk relevante onderzoeksterreinen, zoals gezondheid, energie en slimme mobiliteit. En de TU/e zet zich in om de kloof tussen wetenschap en bedrijfsleven te verkleinen binnen de triple helix van wetenschap, bedrijfsleven en overheid, zoals in Brainport. Dat blijkt onder meer uit de wereldtopnotering van de TU/e in wetenschappelijke publicaties die samen met het bedrijfsleven zijn opgesteld. Voorstellen richting de overheid om het onderzoeksklimaat te verbeteren via directe investeringen, fiscale regelingen en betere regelgeving voor bijvoorbeeld kennismigranten, juicht de TU/e toe. We zien ook veel in de aanbevelingen voor de toepasbaarheid van wetenschappelijk onderzoek voor bedrijvigheid in de topsectoren. Daarnaast pleit de TU/e voor blijvende aandacht voor fundamenteel onderzoek.” (HOP/HK)

Companies want to have a more prominent say in scientific research at Dutch universities. Research funds should come to depend more on commercial possibilities. On Friday, June 17, MP Maxime Verhagen was advised by nine teams that researched nine top industries. According to Chairman of the Executive Board dr.ir. Arno Peels, the advise tied in well with TU/e’s ambitions and concrete actions.