Cancan voor jarige TU/e
    TU/e werkt het meeste samen met overheid en bedrijven
    23 juni 2011 - De TU/e blinkt uit in samenwerking met de overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen. Dat is de conclusie die Elsevier en ScienceWorks trekken in de Valorisatieranking 2011. Het weekblad publiceert vandaag, donderdag 23 juni, het jaarlijkse onderzoek.

Van alle Nederlandse universiteiten slaagt Delft er het beste in om kennis te verzilveren. De TU/e komt in de algemene ranglijst op plaats acht. De ranking laat zien dat universiteiten elk op eigen terrein succesvol kunnen zijn. Valorisatie van kennis is volgens de onderzoekers op drie manieren te typeren: ondernemen, communiceren en samenwerken. Op dat laatste terrein scoort de TU/e het beste van alle universiteiten. In april zat de TU/e op dit gebied ook al in een internationale top-10 die was opgesteld door het Leidse Centrum voor Wetenschaps- en Technologiestudies.

Voor de weging hebben ScienceWorks en Elsevier ook gekeken naar het jaarverslagen 2010 van de universiteiten. Uit die van de TU/e blijkt dat de baten uit ‘werk voor derden’ de laatste jaren flink is gestegen tot een bedrag van ruim 96 miljoen euro. Daar staan natuurlijk ook kosten tegenover voor personeel en apparatuur. Maar de groei blijft aanzienlijk. Ze komt voor een groot deel voort uit de zogeheten Kenniswerkersregeling die de overheid tijdens de economische crisis afsloot met onder meer de universiteiten. Verder wordt de groei toegeschreven aan het hogere aantal onderzoeksprojecten. (FvO)

TU/e excels in its collaboration with the government, industries and social institutions, showing from Elsevier and ScienceWorks’ conclusion in thir 2011 Valorization ranking. Today, Thursday, June 23, the weekly will be publishing their annual study.