Cancan voor jarige TU/e
    Eerste Kamer: geen haast met langstudeerdersregeling
    23 juni 2011 - De Eerste Kamer stuurt het kabinet een nieuwe lijst met vragen over het verhoogde collegegeld voor langstudeerders. De senatoren willen bovendien weten waarom staatssecretaris Halbe Zijlstra haast heeft.

De Eerste Kamer is nog maar net verkozen. Dinsdag kwam de OCW-commissie voor het eerst in de nieuwe samenstelling bijeen. De vragen van hun voorgangers zijn afgelopen vrijdag beantwoord, maar kennelijk wil de nieuwe groep nog meer weten over de wet op de langstudeerders.

De nieuwe commissie zal volgende week dinsdag haar vragen naar het ministerie sturen. Daarna is er nog één plenaire vergadering over voordat de senaat met reces gaat. Pas op 13 september komt de Eerste Kamer weer bijeen. Dus op de allerlaatste dag voor de zomervakantie zal de Eerste Kamer het wetsvoorstel van Zijlstra moeten aannemen, anders kan de wet niet meer per 1 september van kracht worden.

Wat zijn de consequenties als dat niet lukt, wil de senaat nu alvast weten. En hoe kunnen eventuele problemen worden opgelost? Er lijkt weinig aan de hand als Zijlstra de deadline niet haalt. Dankzij een amendement van de SGP hoeven langstudeerders pas per 1 september 2012 een verhoogde collegegeld te gaan betalen. Toch wilde Zijlstra de wet graag snel laten ingaan.

TU/e-studenten, die zich verenigd hebben in de Werkgroep Kabinetsplannen, hebben vorige week een brief en document gestuurd naar de Eerste Kamer. Zij spreken hierin hun zorg uit over het wetsvoorstel van de langstudeermaatregel en brengen onder de aandacht waarom het volgens hen voor met name technische studenten desastreus is. (HOP/JvG)

The Senate is sending the government a new list of questions about the increased tuition fees for extended students. The senators also want to know why State Secretary Halbe Zijlstra is in such a hurry.