Cancan voor jarige TU/e
    Reactie wetenschap op samenwerkingsplannen met bedrijfsleven: “We zullen ons best doen”
    28 juni 2011 - Beleefd, maar gereserveerd. Zo reageren universiteiten en onderzoeksfinanciers KNAW en NWO op de plannen om wetenschap en bedrijfsleven beter te laten samenwerken.

Ze zullen zich inspannen om de samenwerking met overheid en bedrijfsleven tot een succes te maken, schrijven universiteitenvereniging VSNU, onderzoeksfinancier NWO en institutenkoepel KNAW in een gezamenlijke verklaring. Veel verder gaan ze niet. Ze zien in de plannen veel “aangrijpingspunten” met hun eigen missies, maar willen vooral benadrukken hoe waardevol het fundamentele, ongebonden onderzoek is: de nieuwsgierigheid van wetenschappers is de voedingsbodem voor huidige “en toekomstige” topsectoren.

Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft negen van zulke topsectoren aangewezen, zoals water, hightech en chemie. Op die gebieden kunnen wetenschappers en ondernemers vruchtbaar met elkaar samenwerken, denkt minister Maxime Verhagen. Zo kan de economie profiteren van de kennis die wetenschappers hebben. Die topsectoren krijgen ook extra geld.

Alles goed en wel, maar het vrije onderzoek is eveneens belangrijk, zeggen KNAW, NWO en VSNU. “Het is geen toevoeging aan, maar een essentieel en integraal onderdeel van elke onderzoeksagenda”, vinden ze. Daarbij noemen ze nadrukkelijk de sociale wetenschappen en de geesteswetenschappen, die in de economische plannen van het kabinet en de topsectoren enigszins onderbelicht blijven. (HOP)

Science responds to plans for cooperation with business: “We’ll try our best”

Civil yet reserved. It’s the best way to characterize the response of universities and research financers KNAW and NWO to the plans for an intensified collaboration between science and business. They’ll try their best to establish a successful cooperation with government and businesses, say university association VSNU, research financer NWO and umbrella organization KNAW in a collective explanation.