Cursor zegt: dag!
    Nieuws | Mens
    “De zondag na de tentamens staat in Cambridge bekend als ‘Suicide Sunday”

Daan van Kleef, eerstejaars Scheikundige Technologie, slaagde vorig jaar met acht tienen op zijn eindlijst. Maandag mocht hij bij decaan Jaap Schouten op audiëntie komen. Na de zomer begint hij aan een studie Chemical Engineering in Cambridge.

Waarom ben je Scheikundige Technologie aan de TU/e gaan studeren?
    “Scheikunde aan een technische universiteit is toepassingsgerichter en leek me meer perspectief te bieden op leuke banen, bijvoorbeeld in het bedrijfsleven, dan scheikunde aan een gewone universiteit. En ik zie mezelf niet de rest van mijn leven in het lab zitten. Ik kom uit Utrecht en daar denkt iedereen dan meteen aan Delft, maar de sfeer beviel me daar niet zo. Tijdens een werkweek was ik al op de TU/e geweest en ik was onder de indruk van de labfaciliteiten.”

Toch ben je na de vakantie al weer weg.
    “Ja, ik ben aangenomen in Cambridge. Vorig jaar had ik me daar ook al aangemeld, maar ik ben toen niet toegelaten. Dit jaar heb ik het nog een keer geprobeerd en deze keer hoefde ik zelfs niet langs te komen voor een gesprek. Dat zou best te maken kunnen hebben met mijn eindexamencijfers, die toen inmiddels bekend waren. Ik wilde naar een topuniversiteit en Cambridge heeft een vriendelijkere uitstraling dan Oxford.”

Hoe zie je studeren in Cambridge voor je?
    “Ik begin daar gewoon in het eerste jaar; in Engeland doen ze maar in een paar vakken eindexamen, waardoor ze na de middelbare school al verder zijn dan hier. Je hebt daar zes dagen per week college; ook op zaterdag dus. Maar er hangt een sfeer van hard werken en tegelijk ook lol maken; dat spreekt me erg aan. In Cambridge word je overigens aangenomen door een College, in mijn geval Christ College, waar je intern verblijft. Dat betekent ook je geen reistijd hebt. Dat scheelt: dit jaar heb ik heen en weer gereisd tussen Utrecht en Eindhoven. Toch weet ik al wel dat ik zes keer per jaar naar Nederland reis: ze hebben in Cambridge blokken van acht weken college en dan telkens zes weken vrij. Dan schoppen ze je het College uit en wordt je kamer verhuurd. De tentamens zijn maar een keer per jaar. Dat is wel heftig. De zondag na de tentamens en voordat de uitslagen bekend worden, staat bekend als ‘Suicide Sunday’.” (TJ)

Daan van Kleef, freshman at Chemical Engineering and Chemistry, scored ten out of ten on his high-school exams for no less than eight subjects. Last Monday, he was granted an audience with Dean Jaap Schouten. After summer, he’ll embark on the Chemical Engineering program in Cambridge.