Cursor zegt: dag!
    Sterke toename vooraanmeldingen TU/e-opleidingen
    30 juni 2011 - De jongste vooraanmeldingscijfers beloven een forse groei van de instroom voor met name Technische Natuurkunde en Electrical Engineering. Het aantal inschrijvingsverzoeken voor deze opleidingen ligt vijftig procent hoger dan vorig jaar om deze tijd. Ook Industrial Design (+ 38%) en Technische Informatica (+36%) hebben een forse groei in het vooruitzicht. In totaal staat de TU/e vijftien procent in de plus, precies tussen naaste concurrenten Delft (+ 7%) en Twente (+22 %).

Decaan prof.dr.ir. Klaas Kopinga van TN probeert een verklaring te vinden voor de stijging in de vooraanmeldingen voor zijn opleiding. “We weten wel dat de stijging deels zo hoog uitvalt doordat we vorig jaar een slecht jaar hadden. En de techniek lijkt in Nederland aan een revival bezig te zijn.” Toch doet TN het veel beter dan de andere natuurkunde-opleidingen in Nederland: de vooraanmeldingscijfers zijn landelijk ‘slechts’ met tien procent gestegen.

Op basis van de huidige cijfers verwacht Kopinga rond de negentig eerstejaars uit te komen. “Als de trend zich nog iets voortzet, komen we boven de honderd eerstejaars. Dan halen we de doelstelling uit het Sectorplan Natuurkunde. We zullen wel het aantal practicumgroepen moeten aanpassen aan deze hogere instroom, maar we hebben in het verleden ook boven de honderd gezeten en hebben altijd de infrastructuur gehouden voor minstens dat aantal.”

Ook bij Electrical Engineering maken ze zich geen zorgen over de explosieve toename - decaan prof.dr.ir. Ton Backx verwacht op basis van het aantal intake-gesprekken zelfs zo’n honderdtwintig eerstejaars, tegen zeventig afgelopen jaar. “Hier doen we al jaren ons best voor. We hebben geprobeerd de opleiding aantrekkelijker te maken en benaderen middelbare scholen om duidelijk te maken dat onze opleiding goede loopbaanperspectieven biedt. Dat lijkt nu zijn vruchten af te werpen, net als overigens in Delft en Twente. Daar komt bij dat we nu een dertigtal aanmeldingen hebben voor de nieuwe bachelor automotive.”

Ook de decaan van Industrial Design, prof.dr.ir. Aarnout Brombacher, toont zich enthousiast over de groeicijfers in de vooraanmeldingen voor ID. Het aantal eerstejaars komt volgens de prognose uit boven de tweehonderd, terwijl dit jaar nog ongeveer honderdvijftig studenten aan de studie begonnen. “We zijn met name blij dat zoveel sociaal geëngageerde bèta’s, want dat zijn het bij ons in overgrote meerderheid, de weg naar de TU/e weten te vinden. Van dat type bèta willen we er graag meer hebben op de TU/e. De sterke groei betekent wel dat we alle zeilen moeten bijzetten om alle studenten te kunnen accommoderen. Directeur bedrijfsvoering Sabine van Gent en ik zijn daarom al bezig concrete scenario’s voor diverse studentenaantallen uit te werken. In dat kader zijn we ook met het College van Bestuur in gesprek”.

Het ziet er vooralsnog naar uit dat Bouwkunde te maken krijgt met een verwaarloosbare groei. Bij deze opleiding werd gevreesd voor een forse toename van de instroom door de instelling van een numerus fixus bij Bouwkunde in Delft. Gezien de beperkte financiële middelen van de faculteit zou dat tot problemen kunnen leiden. (TJ)

The most recent pre-enrolment numbers promise an especially steep influx increase for Applied Physics and Electrical Engineering. The number of applications for these departments is fifty percent higher compared to numbers this time last year. Industrial Design (+38%) and Computer Science & Engineering (+36%) can also expect a considerable growth. On average, TU/e is up fifteen percent, smack in the middle of its immediate competition Delft (+7%) and Twente (+22%).