Cursor zegt: dag!
    Scheikundestudenten op audiëntie bij decaan
    30 juni 2011 - Twee eerstejaars studenten Scheikundige Technologie zijn maandag ontvangen door decaan prof.dr.ir. Jaap Schouten. Alex Blokhuis en Daan van Kleef waren eerder deze maand tijdens de Nationale Scheikundeolympiade onderscheiden door de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) omdat ze een tien hadden behaald voor hun eindexamen scheikunde.

Schouten overhandigde de twee namens het faculteitsbestuur de complimenten en het boek ‘2030: Technology That Will Change the World’ van TU/e-hoogleraren prof.dr. Rutger van Santen en prof.ir. Djan Khoe en wetenschapsjournalist Bram Vermeer. Hij zei het bijzonder te vinden dat twee van de drie studenten die de prijs van 2.500 euro van de VNCI hebben gekregen, aan de TU/e studeren. Ook wilde hij graag weten waarom Blokhuis en Van Kleef ervoor hadden gekozen om naar Eindhoven te komen en wat ze de sterke en zwakke punten van de opleiding vonden.

De twee studenten kwamen in aanmerking voor de geldprijs van de VNCI omdat ze naast een tien voor scheikunde ook een tien voor natuurkunde hadden, vertelt Van Kleef: “Er waren vorig jaar ongeveer veertig tienen voor scheikunde. Daarom hadden ze een extra criterium bedacht.” De bewierookte studenten blijken multitalenten: Blokhuis had drie tienen op zijn eindlijst en Van Kleef, die volgend jaar in Cambridge gaat studeren (zie Nieuws|Mens), maar liefst acht.

Overigens vindt de Nationale Scheikundeolympiade, dit jaar van 3 tot 10 juni georganiseerd door AkzoNobel in Sassenheim, volgend jaar plaats op de TU/e. (TJ)

On Monday, two Chemistry freshmen of Chemical Engineering and Chemistry were granted an audience with prof.dr.ir. Jaap Schouten. Earlier this month, Alex Blokhuis and Daan van Kleef received a decoration from the Netherlands Chemical Industry Association (VNCI) because they both scored ten out of ten on their Chemistry final.