De groene container bevat een coronareactor, vertelt dr.ing. Guus Pemen van de onderzoeksgroep Electrical Power Systems (faculteit Electrical Engineering). Samen met ingenieursbureau Oranjewoud en de milieutechnici van HMVT uit Ede, testen Pemen en zijn collega’s de komende weken of de vonken van de coronareactor in staat zijn de lucht in het tunneltje van stikstofoxiden (NOx) en fijnstof te ontdoen.
“Met een dieselaggregaat bootsten we de luchtcondities na van echte verkeerstunnels. Die vuile lucht zuigen we uit de tunnel en leiden we door de coronareactor. De gezuiverde lucht moet minder dan de milieunorm van 0,4 ppm (parts-per-million, red.) NOx bevatten. Dat is een uitdaging. In het lab halen we dat nu net en we willen laten zien dat het ook in een praktijksituatie kan.” Als de proef een succes blijkt, moet deze luchtzuiveringtechniek ook bij echte verkeerstunnels worden toegepast.
Volgens Pemen hoeven de fietsers die van de tunnel gebruikmaken zich geen zorgen te maken: de concentratie NOx zal niet hoger zijn dan in een gewone verkeerstunnel. “Er gaan geen mensen van hun fiets vallen.” (TJ) |