spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB

Cursor zegt: dag!
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    Dommeltunneltje proefterrein luchtzuivering
    30 juni 2011 - Bij de ingang van het Dommeltunneltje staat sinds deze week een grote groene container. Vanuit de tunnel lopen grijze pvc-buizen naar het groene gevaarte. Aan het hekwerk hangt een poster zoals je die op de wetenschappelijke conferenties tegenkomt.
    Foto | Bart van Overbeeke

    De groene container bevat een coronareactor, vertelt dr.ing. Guus Pemen van de onderzoeksgroep Electrical Power Systems (faculteit Electrical Engineering). Samen met ingenieursbureau Oranjewoud en de milieutechnici van HMVT uit Ede, testen Pemen en zijn collega’s de komende weken of de vonken van de coronareactor in staat zijn de lucht in het tunneltje van stikstofoxiden (NOx) en fijnstof te ontdoen.

    “Met een dieselaggregaat bootsten we de luchtcondities na van echte verkeerstunnels. Die vuile lucht zuigen we uit de tunnel en leiden we door de coronareactor. De gezuiverde lucht moet minder dan de milieunorm van 0,4 ppm (parts-per-million, red.) NOx bevatten. Dat is een uitdaging. In het lab halen we dat nu net en we willen laten zien dat het ook in een praktijksituatie kan.” Als de proef een succes blijkt, moet deze luchtzuiveringtechniek ook bij echte verkeerstunnels worden toegepast.

    Volgens Pemen hoeven de fietsers die van de tunnel gebruikmaken zich geen zorgen te maken: de concentratie NOx zal niet hoger zijn dan in een gewone verkeerstunnel. “Er gaan geen mensen van hun fiets vallen.” (TJ)

    Since the start of this week there’s been a large, green container at the entrance of the Dommel tunnel. From within the tunnel, grey PVC pipes run all the way into the green colossus. Dr.ing. Guus Pemen of the Electrical Power Systems research group (Electrical Engineering) explains the container holds a corona reactor. In collaboration with engineering agency Oranjewoud and the environmental engineers of HMVT in Ede, Pemen and colleagues will be testing whether sparks from the corona reactor can extract nitrogen oxide and particulates from the air in the Dommel tunnel. The tests will take several weeks.