Cursor zegt: dag!

Tweede plaats Archiprix 2011 voor bouwkundestudent TU/e

30 juni 2011 - Thorsten Schneider van de Technische Universiteit Eindhoven heeft de tweede prijs gewonnen voor het beste Nederlandse afstudeerplan architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur. Hij ontving 25 juni in Enschede zijn onderscheiding voor ‘Les cours Balteau’.

Schneider ontwierp hedendaagse traditionele woningbouw op het oude fabrieksterrein Balteau, een binnenstedelijke locatie in Luik. Hij moest zijn prijs delen met Miranda Schuit en Ilse Verwer van Wageningen Universiteit voor ‘Restructuring the Restettled landscape. Eerste werd Jan Martijn Eekhof van de Academie van Bouwkunst Amsterdam voor ‘Tempelhof. De plantage van Berlijn.’ Er was geen derde prijs, maar wel drie eervolle vermeldingen voor plannen afkomstig uit Maastricht, Amsterdam en Delft.

De jury was lovend over het werk van de Eindhovense student. “Het ontwerp voor de invulling van een binnenstedelijk bouwblok in Luik wordt voorafgegaan door een overtuigend en goed onderbouwd pleidooi voor een lokaalgebonden architectuur. De vernaculaire architectuur blijkt een goed uitgangspunt te vormen voor dit type opgaven.”

Alle inzendingen zijn gebundeld in een boek met ook de bijdragen van de andere genomineerden uit Eindhoven: Marrit Winkeler, Ties Snijders en Jolien de Jong.

Jaarlijks selecteren de Nederlandse masteropleidingen met de afstudeerrichtingen architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur hun beste afstudeerplannen en sturen die naar Archiprix. Het aantal projecten dat mag worden genomineerd is afhankelijk van de grootte van de betreffende opleiding. Voor Delft is het maximum negen, voor Amsterdam en Eindhoven vier, Rotterdam  (3), Tilburg en Wageningen (2), Arnhem, Groningen en Maastricht (1). (FvO)

TU/e’s Thorsten Schneider was awarded the second prize in the race for the best Dutch thesis plan for architecture, urban development and landscape architecture. On June 25, he received his prize for ‘Les cours Balteau’. Schneider designed contemporary traditional housing at the former Balteau factory grounds, an inner-city location in Liege.