Cursor zegt: dag!

Universitair docent wint tweede prijs Elsevierwedstrijd

7 juli 2011 - Dr. Pieter van Gorp, universitair docent bij de Information Systems Group van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences, heeft onlangs de tweede prijs gewonnen bij de Executable Paper Grand Challenge van Elsevier. Hij kreeg die prijs voor de ontwikkeling van het systeem SHARE, dat het mogelijk maakt wetenschappelijk onderzoek sneller en eenvoudiger te delen.

Elsevier was op zoek naar de nieuwe generaties van wetenschappelijke publicaties, vertelt Van Gorp. “Op dit moment staan in wetenschappelijke publicaties vooral de conclusies, het onderzoek is voltooid. Elsevier wil meer weten over de omgeving waarin de wetenschap plaatsvond. Van welke programma’s maken wetenschappers gebruik, van welke waarden gaan ze uit?”

Het systeem SHARE, dat Van Gorp met onderzoeker dr. Steffen Mazanek in 2009 lanceerde, bleek een goede kanshebber voor een prijs bij de wedstrijd van Elsevier. SHARE is een webportal, waarbij onderzoekers eenvoudig hun onderzoeksgegevens kunnen delen.

Volgens Van Gorp kunnen auteurs in een veilige en perfect geïnstalleerde omgeving werken en kunnen lezers gemakkelijker en sneller aan informatie komen. Doordat het platform als online community fungeert, kunnen ideeën en data gedeeld worden. Volgens de universitair docent staan er nu meer dan honderdvijftig papers op SHARE en zijn er plannen om het systeem over meerdere disciplines uit te rollen. De tweede prijs leverde vijfduizend euro en een iPad 2 op. (JvG)

Dr. Pieter van Gorp, assistant professor with the Information Systems Group of the Department of Industrial Engineering & Innovation Sciences, recently won the second prize at Elsevier’s Executable Paper Grand Challenge. He received the award for development of the SHARE system, which enables quick and easy sharing of research.